0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En forskare från USA förklarade att bästa koncentrerande solfångaren var två speglar i 90 graders vinkel med ett rör som var placerat en bit från vecket som speglarna möts, denna konstruktion kräveringen ingen rörlighet på speglarna beroende på solhöjden och kan ge ca fyra gångers koncentration av solen. Speglarna kan vara sådana där hallspegelpaket som var poppis för några år sedan. Jag har provat det själv med ett koppparrör som var 40-50 mm i diameter och en meter långt. Böjlig reflekterande plast har reklambyråfirmorna hemma eller kan beställa.Man kan även använda en Fresnellins.Här kan man hitta dom.http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/Fresnel_Lens.htmlSitter även i overheadapparater.
Hmm.. Tydligen ännu en dag som inte gillar solenergi... Nåja, man lever på hoppet! Hur som helst fick jag OK solinstålning i går em under en hel kvart och det märks att det finns kapacitet i koncentrerad solenergi!! Men helt klart finns det många saker att tänka på, tex materialet/ytbeläggningen på reflektorn är viktig! Jo, jag klädde en gammal parabol med vanlig ugnsfolie, denna folie är lite mer "reflekterade" än den aluplåt jag kör med på solfångaren, så vid diffus solstrålning fick jag ut mer "värmestrålning" med ugnsfolie. Sen får man inte heller glömma dränering på solfångaren, se bild.
Du kommer att få en energiintensitet på ungefär 5600 x 6Kw i brännpunkten eller 33MW Hoppas du vet vad du bygger.
Citat från: TokJan skrivet 14 maj 2011, 14:22:16Du kommer att få en energiintensitet på ungefär 5600 x 6Kw i brännpunkten eller 33MW Hoppas du vet vad du bygger.Hur räknar du nu? Enligt energiprincipen kan man inte skapa energi. Koncentrerar du solstrålar med ett energiinnehåll på 6kW så är det fortfarande 6kW...
Det räcker inte med en roterande mast för att följa solen. Du måste även ha en motor som reglerar höjden annars kommer värepaketet att hamna ur fokus när solen stiger.
Nej. Plocka fram fysikböckerna och läs en gång till. Energin är densamma. Däremot får du högre temperatur i brännpunkten, men det är fortfarande 6kW.Lyckas du omvandla 6kW till 18kW med hjälp av en spegel så får du garanterat nobelpris.Lyckas du omvandla det till 34MW så får du nog nobelprisen i alla kategorier - Livet ut.
Citat från: purjo__ skrivet 15 maj 2011, 19:17:03Det räcker inte med en roterande mast för att följa solen. Du måste även ha en motor som reglerar höjden annars kommer värepaketet att hamna ur fokus när solen stiger.Om man monterar dom som i filmen lodrätt så behöver man bara följa solen i en axel.