0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
isolera ytter delarna bör ju gå att göra med armaflex isolering eller mineral ull man behöver ju bara ha en liten spot där strålarna träffar
Jo, detta med solföljare hittade jag detta klart prisvärda: http://www.mtmscientific.com/solartracker.html
hi ser väl vettigt ut ... funderar på om man ska göra plats för bägge talrikarna på samma styrning å bara montera dom ovanpå varandra det måste ju funka.....typ så man vrider en mast....värme koletorn blir nog ett rostfritt rör i 120mm med 5mm gots som kapas i 10-15 cm bit å svetsas i båda ändar på det viset får jag stor värme överföörande yta i kollektorn å den börjar rymma lite vatten locket där man strålar går väl att göra i 12mm plåt å svetsa in några tappar /plåtbitar på baksidan som leder in värmen i röret där vattnet cirkulerar jag tror det ska bli bra
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 14 maj 2011, 13:22:41hi ser väl vettigt ut ... funderar på om man ska göra plats för bägge talrikarna på samma styrning å bara montera dom ovanpå varandra det måste ju funka.....typ så man vrider en mast....värme koletorn blir nog ett rostfritt rör i 120mm med 5mm gots som kapas i 10-15 cm bit å svetsas i båda ändar på det viset får jag stor värme överföörande yta i kollektorn å den börjar rymma lite vatten locket där man strålar går väl att göra i 12mm plåt å svetsa in några tappar /plåtbitar på baksidan som leder in värmen i röret där vattnet cirkulerar jag tror det ska bli bra Du lär behöva en säkerhetsventil för ångblåsning också.
haha ska bli skoj å se om det funkar.. ha kollat lite på rostfri folie ...tycker det låter som ett vettigt alt...å det e väl inte värre än att sätta in plast slang som smäller i närheten av kollektorn en svetad burk bör tåla rejält mer tryck än tex pex slang gäller bara att ha riktiga anslutnings rör så trycket hinner ut....typ 22mm säg att kollektorn är 12 cm i diam 12mm gots i botten å 4-5mm tjocklek på röret samt att den e 10-12 cm lång...gissar på 0.5 -0.7 kg utan vatten grunkan rymmer typ 0.5lit vatten ...ungefär matrealet å vattnet ska värmas upp,matrealet måst ha en viss tröghet samt att vattnet i den förtrögar processen så pumpen hinner starta det kan inte va nått jätte stort problem att hinna få pumpen till att slå igång innan fångaren går i kok säg att man ställer pumpens start temp till 40 grader...å vattnet börjar kyla har kokat kaffe på jobbet med "AGAs camipng kök" ...å även testat med fetstora gasolbrännare typ som dom använder att lägga tak med å inte exploderar kaffe pannan på 0.5 sek det tar ändå en bra stund att koka 2 liter vatten..å även om den parabol maskinen börjar att gå som ett troll så tror jag inte AGAs största skärbrännar munstycke ligger så långt efter i effekt....å så länge det finns vatten på baksidan som äter värme så kommer inte grunkan att explodera annars skulle det alldrig gå att tex koka vatten i en pappers påse över öppen eld