0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Aluminium är svårt att blanka upp. Plockade ner mina härom året (med glas) som ändå blivit grånade. har försökt med många putsmetoder men hitintills har inget fungerat. Har däremot en solkokare med blanka reflektorer som efter 1o år utomhus bara är att tvätta av för att bli blank igen. Den var tidigare utrustad med plastglas (likt biltema) vilket fungerade bra i flera år tills den blanka filmen till slut krackelerade (berodde troligen på att den fått stå ute på vintrarna)
Citat från: TokJan skrivet 12 maj 2011, 19:59:35Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 12 maj 2011, 19:42:51ungefär som med bilar har du 500 hp använder man dom jämt....näpp men det e gött att hitta då man vill ha dom lättare att släppa upp gasen än ha för liten motor...Börja inte med bilar med mig...Jag har en banracingbil (tävlar) på 239Hk och 992Kg.Det behövs alltid mera Hk härligt då vet du ju hur det funkar....eller som gumman säger...gör gott då det e stort..hosst host... Thumbsupstörsta felet är brist på effekt i solfångarna och ojämn funktion pga vädret ...man måste ta reda på i princip allt för det ska bli vettigt går inte att få mer varken soltimmar eller energi utan man får leva med det man får har man byggt lite knas eller missat nått rör kan det ju zabba allt pga att det inte finns så förbaskat mycket att hämta ..ta mitt system min tank zabbar rejält då den är skrämmande dåliig på att tillverka varmvatten den förstör rejält för min anläggning samt att jag har ett byggfel till..utsticket på taket skärmar bort ca 10-15% av fångaren under högsommaren ...kan va bra annars mistänker jag att det skulle börja gå varmtlägg sen till kruxet med skitväder moln å sånt så e det inte specielt stabilt..gråmulna dar är inte roliga effekten sjunker radikalt ..pröva att sola bakom ett smörpapper... , Jag har 200l
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 12 maj 2011, 19:42:51ungefär som med bilar har du 500 hp använder man dom jämt....näpp men det e gött att hitta då man vill ha dom lättare att släppa upp gasen än ha för liten motor...Börja inte med bilar med mig...Jag har en banracingbil (tävlar) på 239Hk och 992Kg.Det behövs alltid mera Hk
ungefär som med bilar har du 500 hp använder man dom jämt....näpp men det e gött att hitta då man vill ha dom lättare att släppa upp gasen än ha för liten motor...
...det måste ju du förstå...då det låter som martin timell å skalman e dina bröder
Ja, eller utnyttja solfrånfället till att klippa gräset Thumbsup
Skojva å kollade på en parabol i dag 3m i diam...med ställning å allt behöver repas lite i kanten å kläs med nån spegelyta...misstänker att den e till skänks om man släpar hem den....skulle va lönt å börja bygga på den...
Hej funderar på att göra en rund Puck i koppar eller rostfritt å helt enkelt Borra hål rakt genom med ett hål som passar 22 mm koppar rör ...skruva upp den i brännpunkten å slå på vattnet säg att klumpen är 12 cm i diam å 5 cm tjock kör man 20mm hål rakt genom å kyler med 30 gradigt vatten vore det f-n om den smälter säg man kan få flödet till 10-20 lit per min så vore det satan om man har problem med varmgång isolera ytter delarna bör ju gå att göra med armaflex isolering eller mineral ull man behöver ju bara ha en liten spot där strålarna träffarvet av en till gammal parabol som ochså e till skänks den är mer mänsklig 120-150 gissar jag på jag funderar om jag inte ska börja med den som test objekt ....men satt å lurade på om det skulle va möjligt att sätta ett förstorings glas i brännpunkten å koncentrera strålarna ännu mer typ till 1x1 cm så får man mindre yta som avger värme gäller bara att ha rejält med matreal + stor kylyta bakom spoten