0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@Pjotor2009: Så här uppför sig inte en HeatPipe, detta måste vara U-Pipe, eller hur?I en U-Pipe fins ingen process som man kan "döda". Dina start och stopp beror på attvarje startförsök kyler solfångaren så mycket att du hamnar under stoppvillkoret (vad liggerdet på?). Varvtalsstyrda CP brukar starta på full spruta för att de inte skall fastna.Detta är troligen förklaringen till dina start och stopp...Det verkar som om solfångarna ligger i sydvästlig riktning, stämmer det?Kanske t.o.m. västsydväst? Jag tror du skulle kunna ställa ner din diff och få in en hel del energi till.....
@Pjotor2009: Den rekommendation du kört efter värmer alltid volymen OVANFÖR slingan.Min rekommendation ger max energi i hela tanken, den värmer inte alltid volymen ovanförslingan, och den kan t.o.m. kyla ibland från mitten och en bit neråt, men så länge nettot övervärmeväxlarslingan är positivt och överträffat pumpenergin så är det OK. Du har ju ändå VPsom temperaturgarant hela tiden och då är den enda vettiga optimeringen: max energi tillden del av tanken som solen ansvarar för...Ett rör som gör en kraftig böj neråt och sedan uppåt igen är ett effektivt "lås" motsjälvcirkulation. Dina U-pipe har det ena låset efter det andra, i varenda rör. Rörenhänger dessutom lodrätt på väggen om jag förstår saken rätt?. Hur skulle självcirkulationenkunna passera dessa "lås"? Med HeatPipe är det förstås en helt annan sak här går ju självcirkulationen igångpå direkten och hela samlingsröret fungerar som en radiator hela natten om vi intesätter in backventiler.
Ja du Dr Chun-Lan, vad sägs om en repetition av grundskolans fysik?