0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Ni som har en Ctc Ecoheat: Vad har ni för årscop?Hur stort hus har ni, hur många kwh tar vp per år och vilken innetemp har ni?Räcker varmvattnet till ordentligt?Funderar på att få installerat en Ecoheat eller Ecopart så småningom.Vill gärna höra positiva/negativa sidor just med Ctc:s lösning.
Fördröjningen betyder att den fortfarande kan värma upp till 30 minuter efter att utetempen gått över tio grader.Just när det blir varmare ute selar det inte så stor roll, men oftast vill man inte att värmepumpen (kompressorn) skall värma på svala sommarnätter när man har inlagrad värme i huset, ofta kan det ju vara 25 grader varmt inne om det är varmt och soligt på dagarna.Ett par timmars svalka på natten behövs då för att kyla huset, man vill inte att värmepumpen skall gå igång.Jag skulle nog sätta fördröjningen på 5-6 timmar, eller mer.Exakt hur cirkpumpen påverkas vet jag inte.
Om man sätter "Värm från ute" till 10 grader och fördröjningen till 30 min så innebär det att cp stängs av när utetempen varit 10 grader eller mer i 30 min. När sedan utetempen har sjunkit under 10 grader så sätts cp igång efter 30 min.
Har en nyinstallerad CTC Ecoheat 410. På 9 dagar har den i snitt dragit 10 kWh/dygn. Är det normalt? Jag har inte ändrat några inställningar än.