0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Hej! Jag har kollat några utlagda trender i den här tråden och känner inte igen hur dom jobbar gentemot min 308:a. Vad jag har uppfattat från trenderna verkar t.ex. Risvalls pump göra varmvattenkörningar hela tiden, med hög höga temperaturer över kondensorn som resultat. Nu är min pump installerad i ett, inte ännu färdigt, nybygge vilket betyder att jag inte har något behov av varken varmvatten eller någon komforttemperatur. Jag ligger för närvarande och håller en temperatur på 17 grader i huset.Jag tog ut en logg från pumpen i natt och med vad jag fick fram av siffrorna ligger aldrig deltaT över kondensorn mer än ca 5-10 grader under laddning mot nedre tank. Vid laddning mot övre tank stiger förstås temperaturen plus att pumpen laddar nedre tank 15 minuter efter varmvattenladdning, då nedre tank kommer överstiga sitt börvärde (En ställbar funktion vad jag förstår i den nya programvaran).Allt med förbehåll att jag förstått innebörden av siffrorna. Ifall någon vill titta över mina resultat skulle det vara uppskattat.
Kan du se varvtalet på cirkpumpen när den värmer "nedre tanken", den bör ligga över 50%, och när den värmer tappvarmvatten, under 50%.
Ska kolla det, sen prattade jag med CTC tidigare i veckan om varför nedre tank går så högt det jag fick som svar var att givaren sitter ganska långt upp och temperaturen är lägre länger ner i tanken, tycker det låter konstigt!Det enda som jag har lagt märke till är när pumpen stannat så stiger temperaturen i nedre tank med 4-6 grader lite olika, ska det vara så?
Inställningarna är låga, VV = Ekonomi och då går den nedra tanken inte under 35 grader.(Enligt CTC så får man inget VV om det är under 35 grader )Sen har jag ingen laddning på nedra tank efter VV körning, hittar inget mer och ställa ner på den Hur kan det vara minder körningar på den över bilden, det är ju över dagen då vi/man använder VV?Och när över tank tappar en grad så startar pumpen, borde ju vara högre diff innan start.Sen i den nya programvaran så verkar dom ha gjort så att mitten och övre tank kör samma temp(bör värde)