0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
denna lista tänkte jag på. Jag funderar inte så mycket utifrån bruttobehovet då verkningsgraden i respektive beräkningar av tidigare pellets kan skilja sig etc etc. Pump Ber. Energibehov Brutto Varav Vatten Energi förbr. VP Tillskott InnetemperaturCTC Echoheat 308 27 000 kwh 5 000 kwh 5 560 kwh 50 kwh 20 'CIVT GREENLINE HT PLUS C7 23 700 kwh 4 500 kwh 7 930 kwh 10 kwh 22 'CIVT PREMIUMLINE EQ C10 30 960 kwh 4 950 kwh 8 750 kwh 20 kwh 20 'CNibe F 1245-6 23 750 kwh 5 000 kwh 5 704 kwh 354 kwh 21 'CNibe F 1245-8 27 442 kwh 4 500 kwh 7 187 kwh 794 kwh 21 'CThermia Optimum G2 -8 23 750 kwh 5 000 kwh 6 269 kwh 171 kwh 21 'C
David, är dessa kalkyler till en och samma anläggning? Vilken tråd har du hämtat siffrorna från?
Oraklet, det låter ju som sagt inte som helt ok installationer. Dock vet jag inte om det leder till så mycket sämre COP. Lite sämre blir det men jag resonerar som så att för att integralen ska räkna ner för att få starta en kompressor så ligger ju aktuell framledning lägre än börvärdet för framledningen. När man når ett tröskevärde på integralen så startar kompressorn, då jobbar man med kondensor ut som mycket väl kan ligga under beräknad fram. Värmepumpen värmer radiatorsystemet, returen och framledning stiger allt eftersom. I ett okej dimensionerat system så kommer man ligga någon grad över beräknad framledning i slutet av körningen och på så vis räkna hem integralen igen.Att den bryter på ett skydd kan ju antingen vara att man har dimensionerat alldeles för lite volym och värmeavgivning eller så är det termostatventiler som stänger. Bryter man på ett skydd så räknar man inte hem integralen och då bör man så sakteliga så back i inomhustempertur. Felet får kanske vara ganska stort för att vara märkbart. Kompressorslitaget lär också öka. Så visst är det inte bra med feldimensioneringar, men det är inte säkert att COP på årsbasis sjunker jättemycke. Kompressorslitaget ser jag som det värsta här.
Det är ju ofta samma gubbar som räknar på både NIBE och CTC eftersom dessa värmepumpar båda distrubueras via samma grossist och kan säljas av alla installatörer.Jag tror nog stenhårt på att det är beräkningsprogrammet som är trimmat genom att defualtvärdena ger enormt hög COP på kalkylerna.