0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Sen kan jag inte förstå varför det är sämre om den jobbar med ett högre värde, mot nedre tank och shuntar ut till radiatorerna.Men, men som sakt är ju nybörjare
Jag kan inte minnas att rickards maskin utmärkte sig nämnvärt mot andra i detta fallet. I så fall främst genom att han valde att ha lite färre starter. Hade man släppt upp maskinen till några fler starter hade man så klart producerat värme något mer effektivt. Problemet med att gå långt ner i temp är att man samtidigt går långt upp i temp. Problemet är att det är svårare för maskinen, tar längre tid, att producera högre temp än lägre temp. Och därför får man när man räknar ihop det hela ett producerat snitt som ligger x antal grader över börvärdet. I bifokal Bild från rickards graf, som för övrigt är helt normalt och fin och så vidare, så illustreras detta av ett horisontellt streck vid bör 35 och ett vertikalt streck som indikerar när produktionen går från undertemp till övertemp. Som synes kommer en lägre starttemp inte kompensera för den högre sluttempen givet att den horisontella axeln är tid. Många starter kan ju också vara negativt - även om det inte nödnvändigtvis är negativt för COP. Inledningsvis är processen inte 100 effektiv men COP är ändå mycket bra då kompressorn inte heller drar så mycket ström. Vad jag kunnat notera om än inte vetenskapligt belägga är att brine tempen verkar må bättre av flera kortare körningar. En bauta-körning är kanske också ok förutsatt att man då får mycket tid att återhämta sig. Nackdelen med antal starter och att försöka ligga tight kring bör är ju att det skiljer sig över säsongen och vilken typ av dimensionering och anläggning man har. I mitt fall var det exempelvis så att jag fick fler starter när det blev kallare ute Vad jag menar är att man får ju bestämma sig vad man tycker är rimligt antal starter över värmesäsongen som dagsnitt och acceptera att vissa dagar är det färre och vissa dagar är det fler. Att forcera antalet starter till så få som möjligt får negativ konsekvens (jag hävdar därmed inte att exempelvis rickard har nått den punkten - det tar jag inte ens ställning till - Jag är mer generaliserande i denna text och utgår inte från ett specifikt driftfall) slightly off topic: Den enda gången jag har noterat att höga låga start-temperaturer och därmed höga slut-temperaturer kan ske utan någon större konsekvens för COP är när termostater stryper mer och mer mot slutet av en körning. Detta då ökningen av framledningen på slutet av körningen går fortare än normalt, och därmed räkningen av gradminuter. Då kan man uppnå låga start-temperaturer utan att de höga start-temperaturerna får lika negativ effekt. Men det finns ju andra nackdelar så klart.
Nej det är inget kul med den alls, vet flera såna, Och det sitter G2:or där HGW? skulle inte tro det va Laviner av såna här grejer finns det Jo hysteres är ju 10 som det är på G2, men kopplar han bort det så hamnar den på 14, när det är 5-6 minus ute. Japp det är lite stor
Här har vi en loggfil av en körning till nedre tank (Extra varmvatten), tycker det ser ut som den jobbar på bra! drifttid 40 min 41-60 grader.Sen kan jag inte förstå varför det är sämre om den jobbar med ett högre värde, mot nedre tank och shuntar ut till radiatorerna.Men, men som sakt är ju nybörjare