0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Visst, men om du ställer kurvan så lågt att "5 grader över börvärde" blir 2.5 grader mer än vad som krävs för att hålla huset varmt kommar du att maximera utnyttjandet av nedre delen av tanken.Kan det vara så enkelt att alla kör med alldeles för hög kurva eftersom rumsgivaren/termostaterna ändå styr shunten?
Har inte orkat läsa genom hela tråden men kan det vara placeringen av givarna som är problemet?Såg någonstans i en annan tråd att mittgivaren sitter i undre tanken. Vad jag har hört från en jag pratade med så har många missuppfattat just placeringen av givarna. Han sa att övre och mittgivarna båda är placerade i övre tanken.Men som sagt, har inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan är allmänt känt./Olle
Nya bergvärmepumpen CTC EcoHeat sätter rekord: 5,04 i COP (verkningsgrad). För varje kWh du stoppar in får du tillbaka 5,04. Det är mer än någon annan kan erbjuda. Samtidigt får du dubbelt så mycket varmvatten som tidigare.
Nyhet! Sveriges effektivaste värmepump.Nu med pekskärm.
Nya bergvärmepumpen CTC EcoHeat sätter rekord: 5,04 i COP (verkningsgrad). För varje kW du stoppar in får du tillbaka 5,04. Det är mer än någon annan kan erbjuda. Samtidigt får du dubbelt så mycket varmvatten som tidigare. Precis som på din mobiltelefon finns det nu också pekskärm i färg.
Har alldeles för dålig koll på det för att kunna ge något svar men jag såg tidigare i tråden att GöranA antagit att mittgivaren hade med undre tanken att göra och att den givaren var vad som styrde börvärdet för framledningstemperaturen (eller något i den stilen).Om det nu är så att mittgivaren inte sitter i nedre tanken utan istället i den övre så antog jag att det skulle kunna vara en källa till att beräkningarna blir felaktiga.Mvh Olle (som precis står i valet och kvalet mellan CTC, Nibe, Thermia eller IVT)