0 medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
Har fått elmätaren installerat(Siemens Landis & Gyr) till Ecoheat 308. Enligt mätaren så förbrukar pumpen 25kWh per dygn, när ute tempen är -16
Hur stort hus värmer du?Jag har ca 25 - 32 kWh/dygn på min värmepump, värmer 175 m2 i ett plan.Utetempen har pendlat mellan -3 och -15 grader under perioden som jag kontrollerat.
Huset är 157 m2 i ett plan myresjöhus byggt 1991.
Har du en loggfil från de senaste dygnen, när det är ungefär -16?Eller vet du ungefär hur kallt det var ute för de filer du har postat? Då kan vi nog skatta ett COP grovt.
Ska man få ett cop som säger nått blir det nog till att mäta men det är alltid bra med en vp som räcker till och funkar bra Thumbsup
Nu har jag äntligen fixat några loggar. Hoppas nu att någon kunnig och vänlig själ kan kika lite på dem och analysera dem lite.
metoden med högt DeltaT för att utvinna varmare vatten med begränsad tryckhöjning i kondensorn är urgammal...inget någon tillverkare kan marknadsföra som en revolutionerande nyhet utan att få på pälsen Att enbart höja DeltaT för att höja VB ut ger en mycket begränsad tryckvinst...det krävs att man får ner VB in för att tempbalansen i kondensorn ska hållas på en nivå som lönar sig.Den stora utmaningen är att åstakomma en tank som alltid håller kallt i botten oavsett vilka förutsättningar den har på sekundärsidan ( ni vet.. distrubitionssystem har väldigt skiftande flödes och temp-karesterik )Det är skillnad på att bygga ett system som är "drop-in" överallt...mot om C-C, Oraklet eller nån annan duktig VVS:are har förutsättningarna klara, och skräddarsyr ett system för var ändamål.saxat lite från svep:s hemsida för att slippa formulera mig:När köldmediet lämnar kompressorn är det helt i gasfas och överhettat. Beroende på förångningstemperatur, kondenseringstemperatur och typ av köldmedium är temperaturen normalt ca +60-100°C. Den energi som kan utvinnas ur köldmediet innan det börjar kondensera brukar man kalla hetgasvärme. Den energin kan man utnyttja till att värma en värmebärare till en högre temperatur än kondenseringstemperaturen. Normalt brukar man räkna med att ca 10-20 % av värmeeffekten kan tas ut som hetgasvärme. Det kan vara en bra idé att använda denna del av energin för att göra tappvarmvatten. Vintertid när värmepumpen arbetar långa drifttider i värmefallet ger en hetgasväxlare en stor del av energin som behövs för varmvatten. Det betyder att värmepumpen slipper att höja kondenseringen för att producera varmvatten och därmed kan täcka en större del av byggnadens energibehov. En hetgasväxlare ger alltså inte bara billigare varmvatten den ökar också den totalt avgivna energin från värmepumpen.I praktiken spelar det ingen roll om du har en hetgasväxlare och en kondensor...eller en kondensor som är större med lååånga avkylningszoner för hetgas....kyltekniskt blir det de samma.enda nackdelen är att du inte kan separera flödena med en enhet.
Jag anser att du ligger på väldiga övertempar. Det är i min mening COP sänkande.