0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Bra att ni förklarar på svenska, tom jag fattar nästan. Kan ni kort förklara det här med gradminuter, vad är/innebär det?Det känns som ett säkrare kort med Nibe, Jag skulle ju kunna offra lite utrymme i garaget som är vägg i vägg men VP så man får in en UKV. Det vore skoj med en riktig förklaring från någon på CTC, jag ska ta upp denna tråden men CTC återförsäljaren som offererar till mig.Måste man fylla i dom jobbiga frågorna varje gång man skickar ett meddelande? Trodde de skulle försvinna efter registrering....
Hej,har varit i kontakt med teknisk support på CTC. Jag har även givit dem loggfilen från Micke71´s maskin.De vill ha reda på inställningar och parametrar för att kunna ge ett adekvat svar. Jag uppmanar därförsamtliga CTC ägare att kontakta CTC support. De svarar snabbt. Jag själv har pratat med Mikael Karlundpå teknisk support och jag rekommenderar att ni kontaktar honom för att få hjälp att tolka era resp. loggfiler.Jag hade en intressant diskussion med Mikael Karlund imorse och han säger att CTC har beslutat sig för attuppdatera mjukvaran för styrlogiken. En indirekt tolkning av detta torde vara att CTC är medvetna om problemet som GöranA har upptäckt, dvs att pumpen producerar på tok för hög temperatur (50-60C) trots attekonomiläget är aktiverat samt börvärdet på framledningstemperaturen är satt till 30C. Enligt Mikael finns denna informationen redan på CTC:s hemsida men jag har inte hitta den.Som jag uppfattade det så ska den uppdaterade styrlogiken kunna värma endast nedertanken vid väsentligt lägretemperatur än nu. Vad detta får för konsekvenser för varmvattenproduktion tex vintertid vet jag inte. Vad tror ni kan CTC förändra styrlogiken så pass mkt att man kommer upp i samma COP som tex Nibe 1245? CTC har ju inte flytande kondensering och det är väl en stor nackdel map på verkningsgraden? Så jävla typiskt att jag redan har beställt en 306:a
Jag hade en intressant diskussion med Mikael Karlund imorse och han säger att CTC har beslutat sig för attuppdatera mjukvaran för styrlogiken. En indirekt tolkning av detta torde vara att CTC är medvetna om problemet som GöranA har upptäckt, dvs att pumpen producerar på tok för hög temperatur (50-60C) trots att ekonomiläget är aktiverat samt börvärdet på framledningstemperaturen är satt till 30C.
Hej Jag har följt tråden nu ett tag och kollat min 306:a under tiden. Jag har följande bör värden:Över tank: 50 mellan: 48 nedre:35 min framledning: 30 (har golvvärme med rumsteromstater och märkt att jag behöver 30 graders framledning minst för att få varma golv i badrum)Jag har obesrverat att pumpen övertempar som tusan. När det laddar över tanken har jag sett att den laddar ca 67 grader oftast och när den laddar nedre ca 47. Jag kör varmvattnet på ekonomi och har enligt ovan desutom sänkt börvärdet på övre tanken. Det känns ju riktigt värdelöst att pumpen ska stå och köra i sådana höga temperaturer med sämre verkningsgrad. Jag skulle skicka med en logg, men av någon anledning är min logg för ett dygn på 1300 kb och för stor för att posta.//Jimmy
Hej, rookie inom området men klättrar ivrigt på kompetensstegen.Plockat logg ur min snart 4mån gamla CTC Ecoheat 308 (bifogat exempel)..Behöver hjälp att tyda datan från loggen. Vad står resp. kolumn för? Alltså, vilka rubriker är lämpliga att använda för kolumnerna som markerats med frågetecken?Ska bygga en mall för detta om det visar sig görbart och delar gärna med mig av data framöver.Tacksam för hjälp!