0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Anledningen till UKV var att vårat radiatorsystem samt tillkommande 35m2 med golvvärme har för liten volym, ca 85 liter, och Nibe rekomenderar att man ska minst 20liter/kW dvs 20*6=120 liter.
Är här någon här som har köpt en ny CTC har fått en sån där besparingskalkyl från säljaren?Det skulle vara intressant att se vilket års cop de räknar med att hålla. Kanske någon här som kan dela med sig lite siffror, eller kanske scanna och ladda upp?
I valet mellan CTC och Nibe skulle det t.o.m vara bättre att gå ned en storlek i effekt på Niben för att få lite färre starter, du skulle spara mer pengar ändå.Fast jag håller med Smurfen, det är inte nödvändigt med volymtank, om du ställer upp värdet för gradminuter från 60 till 120 (som många gör) så får du samma effekt som att du fördubblar vattenvolymen från 85 till 170 liter.Volymtanken skulle kunna göra att du kunde köra med default inställningar för styrningen, och spara ca 300 kWh mer/år tack vare aningen mer ekonomisk drift (högre COP)
Jag skulle ha fått en i eftermiddag men den kom inte men den lär dyka upp i morgon.
Jo, jag skulle väl också gissa på att det inte är någon fara att installera niben och t.ex sänka gradminuterna.Man må förlora lite i COP på nibemaskinen om man gör så kanske, men det rör sig om att gå från COP 5 vid 35 grader önskad framledning till kanske 4,5-4,7 - margniellt med andra ord.Dock är det hästlängder bättre än ctc som ligger på 2,5-2,8 vid 35 grader önskad framledning.
Jag lär väl till större del vilja ha en högre framledningstemperatur eftersom merparten av vårt hus ha radiatorer. Vår nuvarande elpanna skickar ut tex 42 grader när det är ett par minus ute.