Här kommer loggfiler
Micke, jag har tittat på filen 20111219. Jag gjorde ett diagram på några av mätvärdena.
En liten förklaring på diagrammet är kanske bra att ta så det gör jag först.
- Den orange linjen indikerar om kompressorn går eller står stilla. Högt värde betyder drift och lågt värde (0) betyder att kompressorn står still.
- Grön linje visar temperaturen du får ut på systemet efter shunten. Den här linjen beräknar man COP på i thermias, ivt och nibes pumpar men INTE på CTCs.
- Den mörkblåa jämna linjen visar tempen i övre tanken.
- Den röda visar tempen i undre tanken
- Den ljusblåa linjen som åker upp och ner visar vilken temperatur som lämnar värmepumpens kondensor. Det är den här temperaturen man ska beräkna COP på i CTCs fall.
Jag har tagit ett medel över hela filen och kommer fram till följande:
Medelframledning till värmesystem = 28,5 grader
Medelframledning från kondensorn när kompressorn arbetar = 60,2 grader
Medelbrine in i värmepumpen = 4,5 grader
Om vi sen tar Smurfens tumregel tidigare i tråden så verkar det vara så att för varje grad (från 0/35) man ökar framledning så förlorar man 3% cop. Jag antar att man ökar cop om man minskar framledning också. Dessutom antar jag att en grads brine temperatur också gynnar systemet 3%. Då kommer jag fram till följande.
Din anläggning ligger och arbetar i snitt 31,7 grader för högt.
Din brine in är i snitt 4,5 grader.
COP vid 0/35 är 5,04 enligt CTC.
Om du hade kört värmepumpen fullt flytande kondensering, utan att ligga och arbeta för högt så border din snitt cop i filen bli:
5,04*1,03^4,5=5,71
5,71 i cop är en väldigt bra siffra.
Med anläggning som ligger och arbetar i snitt 31,7 grader för högt blir cop enligt följande:
5,04*1,03^4,5*0,97^31,7=2,2
2,2 i cop är en usel siffra med tanke på vilken fin brine temperatur du har in och vilken låg framledning du har.
Har jag kanske missat något? Räknar jag galet någonstans?
Har ctc svarat dig? Det skulle vara väldigt intressant att höra deras svar. Jag själv anade hela tiden att konceptet inte höll, men att det blev såhär illa trodde jag inte.