0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Eftersom jag kör Corroventan parallellt med kondensavfuktaren är tanken att den avfuktade luften från kondensavfuktaren skall komma Corroventan tillgodo så att den senare inte går igång med avfuktning lika ofta som tidigare. Under den här första veckan i juni har RF legat på 62-66 % vid Corroventan (går igång vid 68 %) och 57-61 % vid kondensavfuktaren (går igång vid ca 55%). Apparaterna har tillsammans dragit 6-7 kWh per dag vilket visar (troligen) att Corroventan bara gått i fläktläge under perioden.Vänligen / Gunnar
Bra! Det ska du vara nöjd med, tycker jag. Mina två avfuktare drog 311 kWh tillsammans under juni. Det svider. Temperaturen i krypgrunden låg på 12-15 grader. RF på 62-68 % för Corroventan och 57-61% för kondensavfuktaren.Vänligen / Gunnar
Det bli nog inte av att installera någon fläkt med tillhörande dragning av spirorör därnere
Enligt Corroventas support finns det ett läge på maskinen där fläkten går bara i samband med avfuktning. Jag har inte provat det ännu. Mest för att det finns en doft därnere (ungefär som i en sunkig jordkällare) som, även om den inte är direkt äcklig, jag inte vill ska komma upp i huset. Efter sommaren gör jag nog någon, eller några, ändringar därnere baserat på hur mycket energi som avfuktarna gjort av med. Ersätter befintlig kondensavfuktare med en Woods, kompletterar med en Woods vid Corroventan och låter fläkten gå bara när Corroventan avfuktar (om det går för jordkällarlukten), eller låter det vara som det är. Det bli nog inte av att installera någon fläkt med tillhörande dragning av spirorör därnere - min krypgrund är en busdålig arbetsplats (trångt - jag är lång och bred ) så jag vistas därnere så litet som absolut möjligt.Vänligen / Gunnar
Du har inte funderat på att sätta dit en till kondensavfuktare?
Jodå, det har jag gjort. Komplikationen är emellertid att det luktar litet halvskunk därnere som jag är rädd att få upp i huset, något som eltjuven Corroventan tar hand om. Att satsa på ytterligare en kondensavfuktare och en kanalfläkt som ersättare för Corroventan får jag fundera på tillsvidare. Det skulle ju vara snopet om kanalfläkten inte klarade av att hålla lukten borta från huset.