0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Min CTR drog 786 kWh, 917 kWh och 679 kWh under juli-september. Jag hängde då upp två hygrometrar (Oregon) därnere och fann till min förskräckelse att hygrostaten var inställd på 55% RH (den är ju inte graderad utan har enbart skalsträck). När jag vred upp hygrostaten till sista skalstrecket steg RH till 65% och förbrukningen under oktober och november sjönk till 200 respektive 162 kWh. Men fy för den lede vad jag tycker illa om att krypa därnere. Jag är en ganska stor kille men hålen i grundmurarna (tre att ta sig igenom för att komma till avfuktaren) är gjorda för en anorektisk dvärg.Vänligen / Gunnar
Pluggat igen hålen för ett tag sen nu. Köpte en sån där Voltcraft pryl också. Bytte filter på CTR:en och kopplade in Voltcraft sändaren samtidigt (2011-07-01). CTR:en verkar inte ha nån strömbrytare vad jag kunde se i varje fall, så drog ut kabeln bara och monterade dit sändaren och kopplade in kabeln igen. Innan operationen klagade CTR:ens display att det var för fuktigt (så avfuktningen lär ha kört), samma sak efter min lilla operation, men sedan 2/7 så indikerar CTR displayen att fuktigheten var okej därnere. Enligt Voltcraft:en har CTR:en jobbat för fullt sedan jag kopplat in sändaren, alltså fast CTR displayen nu indikerar på okej luftfuktighet. Inga roliga siffror att se, drygt 1,1 kW drar CTR:en hela tiden. Kollade runt när jag var nere, kunde inte se fukt någonstans, kollade mest på grundmuren. CTR:en ska enligt förra ägaren skapa undertryck hela tiden. Men drar CTR:ens "undertrycksfläkt" verkligen 1,1 kW, verkar ju helt vansinnigt? Alltså, skräpet jobbar för fullt dygnet runt som det är nu. Var det fel av mig att rycka ut kabeln bara? Eller det kanske är normalt att avfuktaren jobbar dygnet runt sådär...? Någon som har ideer? Bor i Västerås. Kanske inte är tillräckligt tätt överallt, fast det ser ju tätt ut. Dags att inhandla en hygrometer också kanske.
Lägesrapport...CTR 300TT har förbrukat lite drygt 3100 kWh sedan 1:a juli. Hygrometern visar 44-45%.Förbrukningen (all inclusive) Juli-Nov: 1287 , 1256 , 1233 , 1219 , 1242 kWh.Måste vara nån typ av rekord att Juli är dyrare än November.Intressant att följa förbrukningarna. Vore trevligt att ha bilden klar för sig hur mycket avfuktaren drar under 1 års tid med nuvarande hygrostatinställning. Vet inte om jag klarar av att vänta ett helt år dock innan jag justerar upp.
alvarligt fel på din CTR går hela tiden.RF skall ligga på 65-70 % i grunden, testa att vrida den röda knappen på hygrostaten i grunden åt höger medsolsdå skall avfuktaren stanna (har du fläkten på hela tiden så kolla på den röda lampan på baksidan av avfuktaren lampan slocknar när avfuktningen stannar.
Har du fått ordning på din CTR?annars kan jag hjälpa dig
Har förstått att hygrostaten står på ca 45%, det är alltför lågt. Har du själv en CTR?
Har en själv men jobbar med dom också.Den röda ratten på hygrostaten finns en pil på den, klockan 12 är RF 60% kl 3 är 70%grundinställningen är kl 2 ca 67%Står din pil där är det fel på hygrostaten om du får en RF på 45% i grunden.
En CTR 300TT monterad i en normalgrund på ca 115m2 50-60 cm högt drar ca 1200-1500kwh om åretifall grunden är tätad riktigt.
Huset är på ca 120 m2, grunden ca 150 cm högt på båda sidorna av "mitttenbalken". Rasskydd ska bytas, tror att de kommer att ge upp förr eller senare. Ventilationshålen ska vara ordentligt tätade.