0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om nu värdena stämmer (52-58%) så är det lite väl "safe" för denna årstiden.. Jag har en hygropro kopplad till min Acetec PD-250 och nu i Augusti så ligger jag runt 70% rf @ 18°c. Det ska vara mögelriskfritt Vore jag du skulle jag höja hygrostaten på avfuktaren eller ännu hellre investera i en hygropro, det är bara onödigt att ha en avfuktare som drar så mycket energi för att hålla så låg rf i denna årstid. På vintern är det annat, då ligger jag runt 50-60% oxå och då oftast med avstängd avfuktare. Jag har dessutom en extra undertrycksfläkt som hjälper till att "dra in" fuktig luft (har problem med lukt) men det klara sig bra iaf När hygrometern (oregon) slår över på 71-72% vid 18° startar hygropron avfuktaren som tar ner det till 69-70%. Kolla min förbrukning för ett tag sedan men jag har glömt vad det var.. ska kolla igen vad det lider så ska du få en jämförelse Lycka till.Ps! Jag håller på att isolera mina kanbalkar och även marken, kommer att göra en ny tråd ang detta lite senare i år så håll koll
Vet inte om värdena stämmer, men står 64% nu, just ja temperaturen är ca 18 ºC också. Min första tanke var en hygropro men de kostar väl som en DS-15... samt att tillägsisolera men det är väl onödigt ifall man inte ser någon fukt under plasten? Hygropro är säkert en bra pryl, inte övergett den tanken helt än. Jag misstänker att avfuktaren går på vintern också, tänkte vänta och se så man lär sig lite mera. Hmm, "extra undertrycksfläkt som hjälper till att dra in fuktig luft"? Fläkt mellan boytan och grunden eller?Ok, så det duger att rf ligger under 70%?
Om givarna är placerade på de fuktigaste platserna i krypgrunden är som sagt 52-58% väl lågt på sommaren om det inte är problem med bakterier/lukt också (alltså inte bara mögelsvamp). Under ca 60% finns dessutom en risk att träet i blindbotten och golvbjälklag börjar torka ur och det kan bli små springor som leder luft upp till bostaden så problemet är komplext. Undertrycksventilation och minst 60% är förmodligen bättre än att försöka torka bort bakterierna.Har hygrostaten på DS15 stående på konstant läge hela året och på vintern kan RF visa 57-58% men på sommaren runt 67% i snitt och tillfälligt riktigt soliga varma högsommardagar 70-75% då den går på max (ljustät men inte lufttät krypgrund). Men det är inget problem med lite över 70% under enbart några dygn.
Kan man inte sätta den på stuprören? Slangen från avfuktaren alltså..
Dessa hygrometrar har en osäkerhetsmarginal på åtminstone +/- 5 procentenheter. För mig blev det tvärtom, Oregon visade några %-enheter mindre än de andra billigare mätarna. RF45% i krypgrunden är onödigt lågt om det mäts på det fuktigaste stället. Öka RF till kring 65% och mät energiförbrukningen. Avfuktare som drar 3000 kWh på fyra månader är häftigt mycket, ajaj... Diagram angående mikrobiell påväxt och mögel finns t.ex. på: http://www.lfs-web.se/mogel.htm
Apan är bannlyst från forumet, ytterligare kommentarer till honom kan ej besvaras.