0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
God morgon!! Kl. är 05:00 noterar jag 53/50/28 i tanken!! T1:an visar 4 ºC, så än dröjer det en stund innan vi börjar ladda in...
Jovisst - det här börjar bli riktigt intressant och kul!! Jag är raka motsatsen till morgonmänniska men idag var det inga problem alls - raka spåret ner i källaren!! Nu vid kl. 09:00 läste jag av 52/50/25 i tanken. Pumpen hade precis startat och T1:an stod på 34 ºC. Pumpen är standardinställd att starta när skillnaden mot T2 är 8 ºC. Dagen är helt molnfri och vi ska få 17 ºC mot 10 ºC igår. Om jag inte skrivit det tidigare så bor vi på Gotland.
Hej! Jo, tankarna är parallellkopplade och just nu är nedre kranen till tank 2 stängd. När tanken/tankarna är fulladdade så skall ju systemet slå ifrån...eller har jag missat nåt mera???
hej det är bättre att ligga lite högt i flöde....jag kör från 6-8 lit per min å det funkar bra va ut å kollade nu å solfångaren håller ca 63 grader å jag laddar in 55gradigt vatten i topp på tanken så jag tycker min tempdiff duger...ska ni blanda fryskydd i fångaren så blanda svagt man behöver ju egentligen bara blanda så vattnet tappar spräng kraft...om jag inte minns helt fel så inträffar det då glykolblandningen tål minus 17 grader ...typ garanterar inte nått men är det 17 grader så blanda lite vassare typ -20 så e ni säkra sen är vattenvätaren inte nån dum grej....då man lixs står å blaskar med glykolblandningen blandade min värmebärar vätska till ca -30 grader eller 50% men nästa g jag byter ut den så blir det -20 å vatten vätare i systemet frågan är bara hur ofta bör man byta vätska?
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 08 maj 2011, 13:50:45hej det är bättre att ligga lite högt i flöde....jag kör från 6-8 lit per min å det funkar bra va ut å kollade nu å solfångaren håller ca 63 grader å jag laddar in 55gradigt vatten i topp på tanken så jag tycker min tempdiff duger...ska ni blanda fryskydd i fångaren så blanda svagt man behöver ju egentligen bara blanda så vattnet tappar spräng kraft...om jag inte minns helt fel så inträffar det då glykolblandningen tål minus 17 grader ...typ garanterar inte nått men är det 17 grader så blanda lite vassare typ -20 så e ni säkra sen är vattenvätaren inte nån dum grej....då man lixs står å blaskar med glykolblandningen blandade min värmebärar vätska till ca -30 grader eller 50% men nästa g jag byter ut den så blir det -20 å vatten vätare i systemet frågan är bara hur ofta bör man byta vätska? I mitt fall löser det sig själv eftersom jag får fylla på hela tiden. Proffsen mäter Ph värde och elektrisk ledningsförmåga eftersom korrosions inhibitorer förbrukas fortare vid hög temp Typ kokning som du har diskuterat rätt ofta. Sen har du nog rätt i att man får högre flöden med lägre glykolinblandning. Det var därför min leverantör föredrog pottaska och så slapp man mellan växlare. Det dom glömde var att man får byta ut systemet var 5 år om man inte bygger i röstfritt...enl Cougar har de Konkursat nu.
Det finns lite till att ge på flödet, kanske någon liter/min. till eller så. Skall prova detta lite längre fram efterhand vi gjort lite flera värderingar. Kl. 14:00 hade vi i tank 1 = 57/55/43 och på T1:an = 70 ºC.