0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hela givarens hylsa här väl ordentlig direktkontakt med metall i alla fall?Du måste isolera ordentligt utanför dykrörets mynning annars får du ju avkylningav givaren och då kanske den faktiskt visar korrekt i alla fall. Missvisningen skulledå bli större och större ju varmare tanken blir i förhållande till rummet den står i.Om du absolut vill att givarna skall visa lika så kan du ju sätta solgivaren på utsidantanken och lite högre upp. Då borde den visa lite högre värden. Troligen är inte T3med i styrningen över huvud taget eftersom solen inte skall bryta förrän du har maxtempi botten av tanken??
Precis...bättre att fundera på om solpumpen startar och stoppar på rätt villkoroch om givarna överhuvudtaget sitter på rätt plats Thumbsup
Satte mina sista 10 rör som jag sparat på grund av bygge precis bredvid nyss. Hade betydligt mer kläggpasta på kopparrörstumpen, tror jag måste sätta om de 50 första och kladda på mer. Ska väl vara ett tjockt vitt lager misstänker jag. Första 50 rören var det vitt tunt lager där kopparen nästan syntes igenom här och där.Tycker inte jag har tillräckligt tryck riktigt, körde 5 l/min med 50 rör och var inte i närheten av några 10 graders höjning. Snarare 4-5 grader, känns lite klent?Nu blir det 7 l/min och 60 rör får vi se hur det blir. Än så länge bara vatten i slingan upp så det är väl 'lite högt'.
Då ska vi se. 2,8 kvm / modul aktiv yta, jag har två moduler. 5,6 kvm sammanlagt. Så teoriskt max är 4,4 kW ungefär.Jag får nere vid tanken med IR-termometer samt påliggande analoga saker tempdiff på runt 5 grader oftast och har 7 l/m i flöde:(7/60)*(5)*4,18 = 2,44 kWOk verkningsgrad så är jag nöjd och glad. Jag är inte besviken, jag vill bara VETA att jag får ut vad jag kan och inte har bommat något. Jag har duschat 'gratis' senaste veckan och det är ju alltid något. Bara säg 4000 duschar kvar så är jag break even! Säger vi.
hej se bara til att du kör alla pumpar på lägsta fart om det går ...det e onödigt att köra på typ 3 å strypa flödet om det funkar på 2ans växel utan att strypa flödet jag räknar så här på mina rör...varje rör ger ca 55-60w effekt då det går för fullt mina 60 rör ger då ungefär ..3600w vid fullsnurr det tror jag stämmer ganska bra
Pumpen drar 50-60-70w på de olika lägena. Kör läge ett nu och har delta på 8 grader mätt med IR-termometer vid tanken. Det blir nog strålande helt enkelt.Jag får mest ut av solen fram till 16-snåret då en hemsk tallgren börjar skugga delar i omgångar. Måste ta fram sågen och skapa lite ved någon dag tror jag. Ska nog ha pumpreglering men måste inte pumpen stödja det också eller hur funkar det? Slår styrningen av/på pumpen för att hålla rätt delta då? Måste läsa manual på lunchen.