Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VacuumsolfÃ¥ngares inställningar  (läst 17159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Vacuumsolfångares inställningar
« skrivet: 06 maj 2011, 21:04:19 »
Hallå därute alla solenergivänner!!

Vi har just installerat vacuumsolfångare (2x30 rör) för laddning mot 2x 500-liters ack.tankar. Vid uppstart hade vi följande värden: höjdskillnad fångare - tankar = 6 meter, fyllningstryck = 1,2 bar, flöde c:a 2,5. Efter premiär start med tillhörande luftning av systemet nådde vi inom några timmar 62 grader vid fångarna medan topp-/mellan-/ och bottentemp. i tankarna blev resp. 52/50/40 grader. Efter c:a fyra dagar provade vi att sänka flödet vilket givetvis höjde tempen vid fångarna men vi vred tillbaka till ursprungsläget igen. Nu får vi inte upp temp. till mer än 28/28/22 grader i tankarna!!! Vad kan ha gått fel??? Vi har haft bra sol mest hela tiden vi hållit på. Trycket är konstant. Vad har vi missat???

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2011, 22:04:45 »
Fel å fel, energin kan ju inte bara försvinna... Om du inte får upp temperaturen i tankarna beror det på att a) solen inte skiner, b) du förbrukar energin i tankarna (vv tappning, läckage, självcirkulation, bakflöde, mm) eller c) solfångaren har stagnerat beronde på luftfickor, cirkulations stopp eller något annat. Om solfångaren stagnerat så ser du det på temperaturen i fångaren, den blir 150 grader eller mer.
Vad har du för dT (skillnad mellan solfångaren temp och tank temp givare)? Försök att justera in flödet i solkresten så det blir ca 10 grader. 2-4 l/min brkuar vara lagom.
MVH

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2011, 23:14:48 »
Hej..
flödet genom solfångaren ska va ungeför 1lit per min per 10 rör...dvs 6lit i flöde på 60 rör
det kör jag mer å det funkar perfekt..man kan ligga lite högre om man vill

det låter som att det skulle kunna va luft nånstans...man brukar höra om det gurglar å pumparna går ojömt...

å det med 10 graders temp diff e helt rätt e e tanken 50 grader ska du ladda in 55-60 i tanken å solkretsen bör hålla 60-65 grader då har du hyfsat rätt flöden i systemet

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2011, 10:00:30 »
Oj! "1 liter per min per 10 rör" - det tror jag inte att vi har varit i närheten av...Kanske 0,6 som max. Har t.o.m. provat att sänka till lÃ¥ga 0,2 liter efter ett tips men dÃ¥ stÃ¥r ju allt stilla!! FrÃ¥n pumpen hörs vattnets flöde sÃ¥ fort den startat. Skall den inte vara helt ljudlös?? VÃ¥r vanliga cirk.pump till pannan lÃ¥ter ingenting, inte ens om man kör den pÃ¥ högsta fart...!!! Luftfickor - hur sannolikt?? Vi har provat att efterlufta dels uppe pÃ¥ fÃ¥ngaren och dels pÃ¥ pumpen men det kommer endast rent vatten där. NÃ¥got knep vi missat???  b00k

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2011, 10:29:39 »
har du nått "flödesglas" /flödesmätare så du ser vattnet i solkretsen ?
man brukar ju ha ett sånt i systemet för att kunna reglera flödet

man brukar se i det om det finns luftbubblor i vattnet vattnet ska va helt utan bubblor ...vid drift

pumparna brukar ochså börja ticka å leva om lite om det finns luft i systemet


men om du har 2x30 =60 rör och 2x500 liters tank....så har du ju inte direkt liten tank volym du jobbar mot ...samt att du förmodligen ochså kopplat in vattnet å kyler tankarna
dvs hämtar energi ut dom
hur har du ni kopplat in tankarna i serie /parralell  och hur stoppar ni in värmen i tanken slinga i botten eller med plattvärme växlare ...botten eller topp inladdning

om jag kopplat in era tankar så blev det serie koppling av tankar+toppladning med plattvärme växlare och termostat styrning på växlaren så man alltid laddade in 50-60 grader i topp på första tanken....
den andra tanken skulle jag bara ha som reservföråd å koncentrera mig på att få första tanken varm..sen om solvärmen räcker till så blir ju tank 2 varm av sig skälv utan att man behöver tänka på det

jag kör mina 60 rör mot en 500 liters tank..för att få riktig värme i systemet...
« Senast ändrad: 07 maj 2011, 10:41:53 av Dr Chun-Lan »

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2011, 10:42:13 »
Jo, vi har ett siktglas som är graderat till 3,5 så allt över det är bara antaganden (man kan öppna ytterligare efter att den vita indikatorn gått i topp). När vi öppnar till fullt flöde så börjar det låta lite om pumpen, ungefär som något metalliskt som ligger och "flipprar". Nu stänger vi tank 2 så att vi halverar 1000 till 500 liter ack.volym. Får se under dagen vad resultatet blir!!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2011, 11:17:48 »
hej..
flippret är nog luft...i pumpen ,låter som det tickar i pumpen..eller att nått e löst inne i pumpen
man luftar pumpen genom att öppna skruven på baksidan motorn...lite så det börjar sippra ut vatten

hur många fart lägen har du på pumpen?
jag kör min med 15mm rör fullt öppet å pumpen på läge ett å det ger ca 6 lit per min..kör jag på läge 2 på pumpen behöver jag strypa flödet med ca 40%

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2011, 13:30:28 »
Ja, precis - det lÃ¥ter som om nÃ¥got är löst i pumpen, ligger och "fladdrar". Jag öppnade den blanka spÃ¥rskruven pÃ¥ pumpen igÃ¥r kväll och det sipprade ut rent vatten, ingen luft, sÃ¥ jag stängde till igen. Vi har tvÃ¥ hastigheter pÃ¥ pumpen och vi kör hela tiden pÃ¥ den lägsta av dom. Just nu kl. 13:30 har vi 57 grader in i slingan och c:a 45 grader ut ur densamma. Slingans in-/utlopp sitter nere i ena tanken. Tanktempen ökar sakta, sakta uppÃ¥t...(just nu 40/38/31 grader). Kanske man kan lyckas duscha (tre pers.) till kvällen!!??  ;)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2011, 13:49:30 »
hej
lÃ¥ter som det kan va lite luft i pumpen men...fÃ¥ ut det kan va pilligt,jag brukar slÃ¥ av Ã¥ pÃ¥ mellan ettans växel Ã¥ tvÃ¥an som för Ã¥ pulsa ut luft ..vet ej om det funkar  a:gl
har du 31 i botten mot slingan å det kommer ner 57-60 ska du öka farten flödet...bäst e som vi säger 10 grader...men jag vet inte hur lätt det är med slinga...

normalt borde du ligga på 40-45 ner å skicka upp ca 35 upp till fångaren om du har 30 i botten på tanken...en ir termomätare är inte helt fel....

å det att det tar låååång tid med botten slinga att värma tanken är helt naturligt
går betydligt snabbare att få toppen 50 grader då man topp laddar tanken
men sörj inte det funkar med botten slinga men man får räkna med att det är segare
 du ska ju värma hela tanken Ã¥ inte 100 liter i topp som vi gör...vi som fuskar... ;D

kan du rita en skiss hur du kopplat in grejerna  vore skoj Ã¥ se ...
« Senast ändrad: 07 maj 2011, 13:56:43 av Dr Chun-Lan »

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2011, 15:36:48 »
Då har klockan blivit 15:30 och solen står snart vinkelrätt mot fångarna (dom står inte exakt i söder utan något SV eller SSV). Vi noterar 48/46/37 i tanken medan givare T1 (panelen närmast tankarna) visar 62 grader. Liksa så har vi 62 grader in i slingan och uppskattningsvis 50 ut. Skiss följer vid något senare tillfälle!!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2011, 16:03:26 »
hej
blir det skillnad om du ger mer sprutt till pumpen ?
dvs ökar flödet genom slingan...tycker ändå du ligger lite högt i temp

alla som förespråkar slingor framhäver ju hur kallt man kan köra systemet å vinna effekt genom det
men har du 60 in i slingan från fångaren å 30 i botten temp så jobbar systemet mot ca 60 grader i fångaren medeltempen blir då inte speciellt låg...å effektiviteten sjunker

kan ju även va så att slingan e lite för liten å ej fixar att överföra effekten i tanken på bättre sätt än vad den gör ...vet inte för jag har lyckats hålla mig från slingor i tanken...

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2011, 20:12:47 »
Du är ingen dumskalle, Dr Chun-Lan!! Har tagit till mig av dina tips och nu när vi kom hem kl. 20:00 sÃ¥ hade vi 57/56/45 i ack.tanken och fortfarande 55 grader  pÃ¥ T1:an!!!! Gissa om jag smilar rejält just nu!!   *roflmao* Förresten; varför ändrar sig inte trycket i systemet med den ökande tempen sÃ¥ som det gör i pannsystemet???

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2011, 22:15:27 »
Alldeles nyss, kl. 22:00, noterade vi i tanken 56/54/37 och pÃ¥ T1:an 40ºC grader. Skall bli intressant att följa upp morgondagen!! Denna dag, den 7 Maj 2011, skriver jag in i historien som den första dag jag är riktigt nöjd med vÃ¥ran solfÃ¥ngaranläggning!!!!  studs

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2011, 23:20:22 »
hej..
skoj att du verkar ha fått det till att funka..trots mina råd... a:gl

du ska få se att det funkar ännu bättre dag 2 och 3 om du har vettigt väder...du kommer att ha sparat energi över natten så du inte behöver börja med så kalla tankar...
det är en jädra skillnad att börja värma en tank som håller 40-45 grader än en som håller 25-30
min egen erfarenhet är att efter några taskiga dar så går hela första bra dagen åt till att buffra upp ladda in värme till tanken dag 2 och 3 så blir det varmt...riktigt varmt...

men du bör lätt klara av att hålla tanken väldigt nära 50-60 grader väldigt ofta eller nästan konstant,min tank ligger mot 55-60 i topp temp även om det är en halvdålig dag


varför trycket ej ändras vet jag ej...min tank ökar i tryck då jag värmer den
brukar ha o.5 övertryck i normala fall men då vattnet går mot 75-80 i tanken så ökar det till
1kg ca men det ökar mest från 60-80 grader tror jag har inte brytt mig om det så mycket utan bara konstaterat att trycket varierar lite i systemet ,har du rätt mottryck i gummi bubblan i exp kärlet tanken.....det va min första tanke..

hör gärna av dig få höra om du är fortsatt nöjd..






« Senast ändrad: 07 maj 2011, 23:26:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad bajngen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vacuumsolfångares inställningar
« Svar #14 skrivet: 08 maj 2011, 05:08:25 »
God morgon!! Kl. är 05:00 noterar jag 53/50/28 i tanken!! T1:an visar 4 ºC, så än dröjer det en stund innan vi börjar ladda in...
« Senast ändrad: 08 maj 2011, 05:10:02 av bajngen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!