Jag har gjort en installation där temat har varit "billigt". Har köpt 2 st 20 rörs U-pipe från electrotec och kopplat dessa via VVX till en 230L acctank. Har köpt en del nya grejer men annars har jag använt en hel del grejer som cirkulationspumpar och en del kopplingar som jag har haft liggandes hemma. Efter bidrag ligger jag på en totalkostnad på ca 10kkr.
Tanken är att förvärma tappvarmvattnet i acctanken för att sedan toppa upp det i Nibe 360n, med denna installation hoppas jag få ut lite på vintern om det är en bra dag. Kan det på vår, höst, vinter bara värma tanken varmare än vattnet som kommer ur backen så är det ju plus. Jag har ingen kalkyl eller förhoppning vad gäller payoff tid för det har mest varit ett roligt projekt.
Har en liten tanke att kunna ladda ner värme i Niben via en 3-vägs ventil. Ventilen öppnar då acctanken är varmare än vvb:n och stänger igen då det når 65grader.
Så här ser systemet ut, driftbilden från styrsystemet. (bild)
Har oxå monterat en värmemängdsmätare mellan VVX och tank, jag vet inte om det är bra eller dåligt kanske blir en stor besvikelse...

Har all VVS kopplad och kommer förhoppningsvisk koppla in styret och dra igång anläggningen i helgen.
//Simon