0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man nu skulle fa for sig att det ar vart 27 ars avkastningsplan for miljons skull sa ar det alltsa fiffigare att montera solfangare och dra ner det till VP-anlaggningen an att satta upp solceller, punkt slut, eller?Hur mycket el kan man fa ur solcelleriet? Per kvadratmeter cell exemplevis.Om det nu inte racker till att dra runt VPn kan det val racka till kylskap och TV kanske, eventuellt hela HH-el-biten sommartid?Vore ju trevligt att fa nagra blanka el-rakningar per ar.
sen vore det skoj å veta hur många m3 50-70 gradig luft du måste mata igenom för att kunna värma 400liter vatten tank ,samt effektiviteten på det systemet...
samt effektiviteten på det systemet...
Hallå, nu ville jag slänga pengarna på att göra biligt varmvatten, ekonomin jfrt solsystem och andra system är inte trådens huvudriktning. Givetvis skall det vara en billig och robust lösning BASERAT PÅ BEGAGNADE ACKTANKAR UTAN SLINGOR.
Hmm luftsolfångarna med vvx låter ju lite intressant. Vart får man tag i en luft/vatten växlare och vad kostar en sån?
Inkopplingen känns ju schysst med toppladdning och plattvärmeväxlare. Sen om man skall ha två eller en tank beror väl lite på tillgängligt utrymme skadar väl inte med mer volym. Sen säljer ju sfinx en tva som är betydligt billigare än ctc men den kanske är sämre vet inte.
är lite intresserad ..hur många m2 plattsolfångare skulle behövas för att värma varmvatten till ett normalt hushåll...säg att man värmer luften till 90-100 grader å kyler ner den till 40spillvärmen går ju att pysa ut i källaren dvs plockar ut 60 grader till sitt vatten ...skulle jag bygga så skulle jag värma vattnet i en tank å inte färskvattnet
Hur styr du inladdningen till tanken? man vet ju givetvis temp i luftsolfångaren och tempen i tanken. Men vet man hur bra överföringen blir i vvx.om man pumpar runt färskvatten så antar jag att man kan få lite bekymmer med att man behöver hålla temperaturen hög för att slippa tillväxt av otrevliga saker. Då kan det ju bli ineffektiv om luftsolfångaren måste jobba mot relativt hög temperatur.Verkar bättre att ha döttvatten och göra varmvatten genom slinga i tanken eller tva men då går ju även priset upp.