0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ar det affar att skaffa solfangarvarme? Forstod i artiklar jag last att de ger for lite i forhallande till den investering som kravs?
Citat från: Kapten skrivet 05 maj 2011, 07:43:55Ar det affar att skaffa solfangarvarme? Forstod i artiklar jag last att de ger for lite i forhallande till den investering som kravs?Vi förbrukar 90kr/mån på VVB på sommaren då VP står still.30000kr/90kr = 27år varmvatten före breakeven.Skall det löna sig måste man göra något mer än bara ha "gratis" varmvatten på sommaren.Jag funderar allvarligt på att koppla värmeväxlare och cirkpump från min luftsolfångare parallellt med VVB då den nu på sommaren ger över 3kw vid solsken.
Hej det räcker med ett svar... köp tex 2x500 tank en CtC tva å en plattvärme växlare för inkoppling av solvärmen i tankarna tankarna serie kopplas å toppladdas från värmeväxlaren inladdningen styrs av en termostat så man alltid laddar in minst 50 grader i topp på första tanken 'returen hämtas från tank 2 till värme växlaren...hämta vatten från toppen på tank ett till tvan å lämmna det förbrukade vattnet i botten på tank 2 ska man ha ett sånt systenm så bör man väl ha vacumrör eller alt u-pipe rör...å gärna 90 rör
Hallå, nu ville jag slänga pengarna på att göra biligt varmvatten, ekonomin jfrt solsystem och andra system är inte trådens huvudriktning. Givetvis skall det vara en billig och robust lösning BASERAT PÅ BEGAGNADE ACKTANKAR UTAN SLINGOR.
Om man nu skulle fa for sig att det ar vart 27 ars avkastningsplan for miljons skull sa ar det alltsa fiffigare att montera solfangare och dra ner det till VP-anlaggningen an att satta upp solceller, punkt slut, eller?Hur mycket el kan man fa ur solcelleriet? Per kvadratmeter cell exemplevis.Om det nu inte racker till att dra runt VPn kan det val racka till kylskap och TV kanske, eventuellt hela HH-el-biten sommartid?Vore ju trevligt att fa nagra blanka el-rakningar per ar.
hej hur löser du frysrisken vintertid ska du blanda glykol i tanken eller ? om du ska snurra vattnet från tanken ut ett varv
sen vore det skoj å veta hur många m3 50-70 gradig luft du måste mata igenom för att kunna värma 400liter vatten tank ,samt effektiviteten på det systemet...