0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jodå uttaget är korrekt jordat
Och jag vill som tidigare än en gång peka på den osäkra koppling som ett vanligt vägguttag ger för en värmepump, de bör kopplas in med fast montage.
Citat från: Rickard skrivet 28 april 2011, 06:29:31Och jag vill som tidigare än en gång peka på den osäkra koppling som ett vanligt vägguttag ger för en värmepump, de bör kopplas in med fast montage.Ja i det här fallet så har det väl ingen betydelse alls anser jag om pumpen är inkopplad via en fast elanslutning eller via ett jordat stickproppsuttag om inte jorden är korrekt kopplat och fungerar som det skall. Så i det här fallet är det alltså själva jordningen som bör kollas upp omg eftersom det kan det bli precis lika mkt pirrande i utedelen oavsett elektriskt inkopplings/anslutningssätt om inte jordningen är korrekt dragen/inkopplad. Mvh Raffen.
Om folk bara visste hur många värmepumpar som sitter inkopplade mad skarvkabel från ett utomhus jordat uttag i Sverige, där man kan få oxideringar och brister i jordningen både i uttaget, skarvkabeln och stickproppen...En fast installation är bättre helt enkelt.Har man jordfelbrytare spelar det väl iofs ingen större roll hur den ansluts.Sitter stickpropp monterad håller jag med Torbjörn, då bör man ansluta värmepumpen med den, och om man inte redan har en, komplettera med jordfelbrytare, detta speciellt då vi upprepade gånger hört att värmepumpr "blivit spänningsförande" i olika omfattning.