0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Displaykortet i Thermia Diplomat matas med 18 V AC från en av de två ingjutna transformatorerna på styrkortet. Den spänningen halvvågslikriktas på displaykortet. Två olika likriktare som levererar positiv respektive negativ spänning efter vederbörlig glättning och stabilisering. Den positiva spänningen regleras ner till 5 V som matar microcontrollern och displayens inbyggda controller, medan den negativa spänningen används som bias för kontrastreglering.Eftersom det bara är halvvågslikriktning så är det mycket viktigt att elektrolytkondensatorerna på kortet är i bra skick och det förvånar mig inte om man måste byta dem med sådär 5 eller 10 års intervall för att allt ska fungera bra.På styrkortet används helvågslikriktning så det fortsätter nog fungera även med kondensatorer i sämre skick, men om man nu börjar få problem med torkade elektrolyter så är det nog ändå lämpligt att byta alla sådana på alla kretskort i värmepumpen när man ändå håller på. Tantalkondensatorer (jag tror det finns en sådan som används för att filtrera mätvärdet från utegivaren) åldras inte på samma sätt och behöver inte bytas i förebyggande syfte.
Det där låter ju lätt. Har du några artikelnummer på Elfa? Lödkolv har jag ju.
men för att få lång livslängd bör man om möjligt välja kondensatorer som tål 105 ºC .
Nej, så väl har jag inte dokumenterat korten. Men jag har för mig att det mesta är ytmonterade aluminiumelektrolyter av standardtyp, det bör vara ganska lätt gjort att snoka upp motsvarande typer hos Elfa eller Farnell. Se till att både kapacitans och diameter är samma som original, och märkspänningen lika original eller högre. Om det är trångt på höjden kan det vara bra att hålla koll på de nya kondensatorernas höjd också. Det finns ingen anledning att använda dyra "låg-ESR" -typer, men för att få lång livslängd bör man om möjligt välja kondensatorer som tål 105 ºC.Om gamla kondensatorer har börjat läcka så är det bra att tvätta bort elektrolytresterna från kortet innan den nya monteras.
Hi everybody!I've also got the same problem. The device is Thermia Duo 12 from 2005. The LCD display shows the picture but is sort of frozen. There is no reaction on button's pressure and the green LED under display is turned off. The compressor seems to function normally. However power consumption as risen remarkably.Any hint would be much appreciated!Thank you in advance,Jaak