0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Funderade lite på detta med att koppla solfångaren och växlaren på VVB.Om man kopplar den parallet med min vanliga VVB så håller ju den (nästan) alltid 60 ºC i hela volymen och det blir inte effektivt att ladda den med växlaren.Men om jag kopplar den parallet med en 10 eller 30l tank som sitter i serie med kallvatten in på den vanliga beredaren så måste den ju förvärma det kalla vattnet som rinner över i den större beredaren när man tappar varmvatten.Det kalla vattnet in i lilla tanken håller ju alltid typ 10 - 14 ºC och blir effektivare att ladda för solfångaren.Tänker jag galet
pratade med en ventilations kille här på orten å frågade hur man effektvast tog reda på eller utvann värme från varmluft till vatten... tog 2 sek ..å få svar koppla in det varma mot en värmepump så kyler du ut luften å återvinner det bra....låter ju faktiskt riktigt vettigt...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 24 maj 2011, 15:45:11pratade med en ventilations kille här på orten å frågade hur man effektvast tog reda på eller utvann värme från varmluft till vatten... tog 2 sek ..å få svar koppla in det varma mot en värmepump så kyler du ut luften å återvinner det bra....låter ju faktiskt riktigt vettigt...Till en värmepump?
Citat från: TokJan skrivet 24 maj 2011, 21:10:19Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 24 maj 2011, 15:45:11pratade med en ventilations kille här på orten å frågade hur man effektvast tog reda på eller utvann värme från varmluft till vatten... tog 2 sek ..å få svar koppla in det varma mot en värmepump så kyler du ut luften å återvinner det bra....låter ju faktiskt riktigt vettigt...Till en värmepump?hej jaa värme pump...du plockar värme från den varma sidan med en värme pump å använder energin till å göra värme nån annanstans tex frånlufts värmepumpar gissar jag att han syftade på.......
Men om jag kopplar den parallet med en 10 eller 30l tank som sitter i serie med kallvatten in på den vanliga beredaren så måste den ju förvärma det kalla vattnet som rinner över i den större beredaren när man tappar varmvatten.
Det vart bråttom i höstas när det blev kallt så pannan var tvungen att vara kvar.Jag har ett stort åbäke till oljetank på 2,5m3 som också skall bort.Kombipannan skall helst bort och i dess plats en Nibe VVVP eller CTC Ecopart med tank som skall köras mot ett frånluftsbatteri och eventuellt energifångare typ ispinne fast med glykol.Systemet går bra som det är nu men man har förluster i pannan.Kör jag 60-90 ºC varmluft in i FLVP så löser garantera HP direkt (prova ställ din utedel inne i bastun).Normalt ligger jag mellan 30-40 ºC frånluft när solen skiner på vintern och får då COP 4 ungefär.På sommaren tänker jag inte ens testa då Nibe inte rekommenderar mer än 30 ºC på frånluften och det inte är värt att slita på pumpen för 3kr VV per dygn.