0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 25 april 2011, 12:35:03Citat från: TokJan skrivet 25 april 2011, 12:23:18Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 april 2011, 22:01:17jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller Det gör en FLVP också och värmer samma rum.Skillnaden är att nu försvinner värme med både ventilation, och med tanken.Ja, antagligen måste tanken vara isolerad och då måste jag lösa avfrostningen på något sätt.Nu är ju detta bara ett test med en liten kompressor för att jag skall kunna mäta och logga innan man bygger en större lösning.
Citat från: TokJan skrivet 25 april 2011, 12:23:18Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 april 2011, 22:01:17jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller Det gör en FLVP också och värmer samma rum.Skillnaden är att nu försvinner värme med både ventilation, och med tanken.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 april 2011, 22:01:17jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller Det gör en FLVP också och värmer samma rum.
jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller
värmer du tanken med inne luft kyler du huset å tar energi innifrån huset....men jag tyckte att det va bättre att du räknade ut det på egenhand.
Jag har ju redan en 4m2 luftsolfångare och genom att jag har ett T-rör med ventil på röret från solfångaren till värmepumpen så är det bara att vrida på en ventil för att använda den i sommarläge
kan ju va ett skäl till varför...dom större värme pumparna använder gratis jord/solvärme i stället för en "istank" för att istanken ska va bättre än ett jordvärme lager måste du lösa upptiningen gratis dvs du måste nog ha ett system som överför gratis energi utan att driva det med tex pumpar å sånt som tar energi...för att tina upp tanken
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 28 april 2011, 19:43:09kan ju va ett skäl till varför...dom större värme pumparna använder gratis jord/solvärme i stället för en "istank" för att istanken ska va bättre än ett jordvärme lager måste du lösa upptiningen gratis dvs du måste nog ha ett system som överför gratis energi utan att driva det med tex pumpar å sånt som tar energi...för att tina upp tanken Till och med du fattar väl att tanken är en ackumulator?Dvs du får ingen gratis energi bara genom att frysa tanken.Du som har solfångare vet väl att om du har 25 ºC i tanken så kan du inte gå och duscha så fort solen tittar fram.Vitsen är fortfarande att lagra effekten av 1200l acktank på bara 120l.Men det verkar du inte förstå utan letar efter gratis energi.
tanken är ingen dum ide eller jooo tyvär så funkar ju markvärmen på samma sätt men med den stora skillnaden att det är gratis energi ...du har ingen kostnnad för att återladda din gräsmatta ..men det kostar hur som haver i bägge fallen att hämta energin
Hur bra skulle ett 125mm flexrör i aluminium värmeväxla mot ett flytande/fast medium i tank om det crikulerar luft i flexröret? Tänk VVX slinga i vanlig tank som är vatten mot vatten, nu skulle det bli luft mot t.ex vatten (eller PCM).Antagligen måste det vara långt och man kanske får problem med kondens?
Luft mot vatten, lösning bilkylare.
Citat från: bopakoster skrivet 29 april 2011, 14:19:20Luft mot vatten, lösning bilkylare.En bilkylare är lite för klen för att växla 1,7Kw.