0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågor:När du sätter igång med det första experimentet att frysa en 25l-tank, vad tänker du titta efter då, går det mäta sig till hur mycket effekt du kan få ur en cykel?Ytan på en tank är ju väldigt begränsad, att med hjälp av en LSF tina upp en jätteklump is helt enbart med värmning mot denna yta måste ta längre tid än bara ett dygn?, går det på något sätt få en struktur i tanken som medger större öppen yta?En tank i färdigt format, var skall den stå? Att ha en halv kubik is inomhus är väl inte vad man önskar?
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 20 april 2011, 22:37:57hej ..har du problem att lagra energi 24 tim ?...det kan väl ändå inte va svårt...500-750 liter vatten å en massa isolering på tanken så ska du ju utan problem kunna lagra värme i 24 timdet e ju inte riktigt samma sak som vad jag vill ha ...jag vill skörda sol värme i 7-8 mån...å lagra/förbruka i 4 månJa, jag bränner 200kwh på ett dygn mitt i vintern.Och ja, jag vill också lagra men inte gräva STORA djupa hål i min trädgård.
hej ..har du problem att lagra energi 24 tim ?...det kan väl ändå inte va svårt...500-750 liter vatten å en massa isolering på tanken så ska du ju utan problem kunna lagra värme i 24 timdet e ju inte riktigt samma sak som vad jag vill ha ...jag vill skörda sol värme i 7-8 mån...å lagra/förbruka i 4 mån
bdw varför inte bygga en tank med sandlager i stället finns ju sand som lagrar 10x mer energi än vatten tyckte jag såg nått sånt på tv om det för nått år sen....då bör du rymma samma mängd energi i 100 lit sand som 1000 liter vatten....
Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå vad som skall ske, tyvärr för mig Men det handlar väl inte om att lagra energi på bästa sätt?, det är väl själva fasomvandlingen vid lämplig temperatur som är det primära att försöka nå?Att Chun-lan varvar sina dissinlägg med tips är mest penibelt tycker jag nog...
Citat från: TokJan skrivet 20 april 2011, 22:42:39Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 20 april 2011, 22:37:57hej ..har du problem att lagra energi 24 tim ?...det kan väl ändå inte va svårt...500-750 liter vatten å en massa isolering på tanken så ska du ju utan problem kunna lagra värme i 24 timdet e ju inte riktigt samma sak som vad jag vill ha ...jag vill skörda sol värme i 7-8 mån...å lagra/förbruka i 4 månJa, jag bränner 200kwh på ett dygn mitt i vintern.Och ja, jag vill också lagra men inte gräva STORA djupa hål i min trädgård.Tycker du ska satsa på ändrade levads vanor å isolering ....200kwh per dyngn jag snittade ca 54 kwh per dag från 1feb fram till nu....under perioden har jag eldat upp ca 4m3 ved....så jag tycker det låter lite drygt med dina 200
jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 april 2011, 22:01:17jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller Det gör en FLVP också och värmer samma rum.
Citat från: TokJan skrivet 25 april 2011, 12:23:18Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 21 april 2011, 22:01:17jag misstänker att din tank kommer att plocka energi från rummet den står i....ska du värma samma rum med värme pumpen eller Det gör en FLVP också och värmer samma rum.Skillnaden är att nu försvinner värme med både ventilation, och med tanken.