0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om vi inte har prickat in vårt behov precis med den temperatur där fasövergången sker, såfungerar ju lagret sämre än ett "vanligt" lager med vatten.
ett sånt system vore guld att tina upp eller återladda med plana solfångare som tinar upp isklumpen i källaren ..över sommaren ..............
varför mixtra med en tank som ni vill ha ner mot noll för att plocka mycket energi vid fryspunkten för vatten...då ni har det som behövs utan problem just utan för stugväggen...
sen blir det en helt annan femma om ni klarar av att lagra värmen i nån vätska vid 40-50 grader å lagra stora mängder energi...då kan det låta intressant
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 20 april 2011, 21:28:53varför mixtra med en tank som ni vill ha ner mot noll för att plocka mycket energi vid fryspunkten för vatten...då ni har det som behövs utan problem just utan för stugväggen...Har du solfångare? Det har jag!
joo jag har solfångare å skoj för dig att du har det med...hoppas dina funkar lika fint som dom jag har...LOL
går det att praktiskt nyttja det ....utan värmepumpar å annan skit.....
Kör på, jag är övertygad om att du går vidare med nya roliga ideer om detta inte slår så väl ut som du (och många av oss andra) hoppas. Thumbsup
Skruvar ni som hänger här något själva?Vet ni att en klämringskoppling kostar 40kr?Kan ni räkna matematik eller försvann det efter åk9?Tycker ni att detta är kul eller? För mig är det en HOBBY! en HOBBY! Jag behöver inte leva på detta, jag har ett väl betalt yrke!Och om min hobby råkar leda till något positivt så blir det dubbelt så varmt Thumbsup
Citat från: TokJan skrivet 20 april 2011, 19:50:07Skruvar ni som hänger här något själva?Vet ni att en klämringskoppling kostar 40kr?Kan ni räkna matematik eller försvann det efter åk9?Tycker ni att detta är kul eller? För mig är det en HOBBY! en HOBBY! Jag behöver inte leva på detta, jag har ett väl betalt yrke!Och om min hobby råkar leda till något positivt så blir det dubbelt så varmt ThumbsupJag skruvar allt själv, vad annars. Det är som du skriver, en HOBBY! Har också ett avlönat jobb. Byggde ihop en pelletsbrännare med val av förvärmd eller inte sekluft med kontinuerlig bränsleinmatning en gång, inte så länge sedan. Funkade bra, har en rökgasanalysator som jag mätte med. Det viktigaste var just kontinuerlig jämn bränsleinmatning, vilket sköttes med en frekvensomriktare. Iiingen tillverkare tyckte jag hade rätt, allra minst försäljarna på mässorna jag var på... Nu är det nedlagt, har ju bergvärme. Det är nog inte så svårt att slå etablissemanget på fingrarna inom vissa områden! Jag har också solfångare! Det jag egentligen ville säga är: Tokjan Kör hårt