0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inga speciella, mera än att det är väldigt intressant att följa!
Fy sjutton att man törs äta fläskkött
Det är en detalj i denna process som behöver kollas upp: Urlaknings-processen.En del har skrivit om "handvärmaren" (glaubersalt), de som säljer dessa anger "att de kan laddas ett par hundra ggr", så oavsett vilket kemiskt ämne som man då vill använda kommer frågan - hur länge håller detta ämne för X omvandlingsfaser, innan det börjar bli så dåligt att man måste hälla i nytt för att bibehålla samma effektgrad.Tänk er att man skulle behöva byta ut vattnet varje år på sina acktankar, det skulle knappast vara tilltalande vid en investering, så om nu "urlaknings-processen" sker efter ett par hundra ggr borde detta vara det viktigaste vid valet av ämne X.Glykol och kylklampar har nämnts här också, jag har för mig att glykolen i t.ex min bil måste bytas varje år pga det kemiska sönderfallet, så vad blir då "sönderfalls -tidsaxeln" med glykol i en tank med kylklampar när vi använder andra temperaturer ?
Det är många berg och markvärmepumpsägare som omedvetet använder PCM tekniken idag.När vatten blir till is, får man ut 334 kJ/kg En acctank för kalla sidan för VP kan använda vatten som medie i PCM tank. Att lagra 10 kWh med tempdiff på 10 grader i vatten kräver i storleksordning 1 m3 vattenMed en vatten PCM tank och "bara" använda smältvärmen behöver man i storleksordning 110 l vatten.Kombinera det med solfångare....