0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du kläm på fasomvandlinsenergin på vatten/is, det är ju ett ganska billigt medium men energitätheten kanske inte intressant?
Vad har 4.000 liter vatten för samband med den energi du kan få från 4 kvadratmetersolfångare? T.o.m. 400 liter brukar väl anses som mycket av de flesta? Du får ju baraett par tusen kWh utspridda över hela året. Det finns ju inget större lagringsproblem....Jag ser fortfarande inte vilket problem du vill lösa....och vad är det som är felet med vatten?
Jag ser fortfarande inget problem. 10 kWh gratis tillskott till uppvärmingenunder en vinterdag är väl bara att tacka och ta emot?Om du har lagrat 6 x 1,7 kWh på dagen så kan en värmepump INTE omvandla dettatill 18 x 1,7 kWh på natten. Värmepumpen skapar inte energi, den flyttar bara energifrån en plats till en annan (och höjer temperaturen).Om ditt problem är att flytta överskott som solen ger i en 4 kvadratmeters solfångarepå vintern från dagen till nästkommande natt så har du ett extremt enkelt problem att lösa.Om det är så förklarar det ju varför jag inte ser något problem alls och eftersom jag intehar sett något problem så har jag heller inte angivit något lösning