0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror det skulle vara ganska meningslöst att försöka jorda en dubbelissolerad apparat, eller hur?"Alltid rätt kontakt i rätt uttagFör säkerhets skull, var alltid konsekvent. Använd ojordad apparat i ojordat uttag och jordad apparat i jordat uttag. TV:n och stereon har oftast dubbelisolerad stickpropp och kan då användas både i jordade och ojordade uttag. Dubbelisoleringen innebär att stickproppen och sladden är helgjutna tillsammans och att höljet i apparaten är isolerat på ett sådant sätt att det inte kan bli strömförande. I hus byggda 1994 eller senare ska alla uttag vara jordade. Det innebär att apparater med vanliga runda kontakter inte kan användas. Sådana bör därför lämnas till fackman för ombyggnad.
Nja jordning är knappast inget som löser detta problem.I mitt fall har jag ett ZyXEL P-660H-D1 modem och bredband samt analog telefoni fungerar normalt.Användning av dessa påverkar ej tv-mottagningen eller tvärt om.Box vid tv-n en Motorola VIP1963 med hårddisk och fast nätverkskabel till modemet.Det effektivaste i mitt fall är att starta om modemet men löser ej problemet permanent. Verkar som om adressbyte vid omstart är det som hjälper.Tröttnade på störningarna i går kväll och gick över till boxen i tv-n med fria kanalerna./Peter
Citat från: hplp skrivet 14 april 2011, 20:23:16Tror det skulle vara ganska meningslöst att försöka jorda en dubbelissolerad apparat, eller hur?"Alltid rätt kontakt i rätt uttagFör säkerhets skull, var alltid konsekvent. Använd ojordad apparat i ojordat uttag och jordad apparat i jordat uttag. TV:n och stereon har oftast dubbelisolerad stickpropp och kan då användas både i jordade och ojordade uttag. Dubbelisoleringen innebär att stickproppen och sladden är helgjutna tillsammans och att höljet i apparaten är isolerat på ett sådant sätt att det inte kan bli strömförande. I hus byggda 1994 eller senare ska alla uttag vara jordade. Det innebär att apparater med vanliga runda kontakter inte kan användas. Sådana bör därför lämnas till fackman för ombyggnad.Vad finns det 2011 för apparater som har dessa kontakter? Även om Sverige måste varit det sista landet i Europa som införde jordade uttag så finns det väl inga apparater som har kontakter som inte passar i ett jordat eller ojordat uttag idag.
Jo men då kör ni ADSL..? med fiber funkar det mycket bra, bättre än förväntat.Jag skulle be Felia megga kabeln mellan stationen och huset, tunna och gamla koppartrådar, kabelfel mycket vanligt../Andreas.
Luktar störning från utländska AM-sändare som slår igenom på kablarna och får codec:en att bli spattig.Misstänker att störningen kommer in via telefonkabeln mellan teliaboxen och telejacket, för det är simpel blanktråd som inte är skärmad.Försök och hitta en "balun" som ni sätter precis före teleingången på ADSL-boxen, eller prova att göra några kringlor på denna telekabel. kabeln brukar ha samma längd som en kvartsvågs-antenn på am-bandet och am-sändarna blir som starkast på kvällarna.Det säger egentligen sig självt, frekvenserna i teletråden är från c:a 500kz och upp till 3-4 mhz, och just i detta band finns analoga am-sändare, egentligen en dödssynd att köra oskärmad telekabel in i ADSL-boxen då. Som vanlig internet-användare märker man inget av detta, men börjar man köra streamad tv finns det inga reserver kvar, minsta störning får hela paketströmmen att rasa.
Jag avråder alla att försöka jorda ojordade "apparater" risken är stor att man för in ett faromoment. Ska man använda en gammal ojordad "apparat" i ett modernt rum är det bättre att bara byta stickproppen på sladden till en jordad. "Apparaten" är en gång byggd för att vara säker i vanliga bostadsutrymmen och är säkert det fortfarande. Det gäller endast "apparater" som BARA används i torra utrymmen med ej ledande golv. I alla andra utrymmen SKA "apparaten" vara jordad eller dubbelisolerad, och man ska INTE på egen hand jorda "apparater". Behövs en jordad "apparat" får man helt enkelt köpa ny
TjenaHar också haft stora problem med Telias digital tv med pixelstörningar och frusen bild mm.Internet funkar hela tiden medans tvn sprakar.Har fått modem och boxar bytta,dom har varit här och mätt allt ok. ZyXEL modemet verkar vara känsligt för värme,sen jag ställde upp modemet på ett par träbitar så luften kunde cirkulera runt det försvann mina problem ,funkar klockrent sen ett halvår tillbaks,värt ett försök kanske.Leffe