0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Han kanske tänker på den stora miljöbelastningen som Etanoltillverkningen/transporten har på naturen.
Jag har kört ny dieselbil med partikelfilter många 1000mil utan problem på tunnolja, ,sommartid 100%, vintertid ca 50-50..Ingen skillnad på gammal förkammardiesel motför ny högtrycks överladdad, snarare bättre på nyare maskiner med bättre förbränning.
Citat från: svenske kocken skrivet 09 april 2011, 17:53:32Han kanske tänker på den stora miljöbelastningen som Etanoltillverkningen/transporten har på naturen.Förutom detta slår det ut livsmedelsindustrin i U-länder.Att E85 är Dyrare, Omständigare o sämre för miljön än en modern dieselbil har ju alla förutom några miljömuppar på miljödepratementet. Nu när svenne fått sin rabatt på sin bil som kan tanka etanol så asflabbar han o tankar bensin och fiaskocirkeln är sluten.En hel värld hånar oss med detta, lite som när Tyska staten gick in och supportade nybilsköp för att få fart på sin bilindustri...... problemet var bara att folk inte köpte Tyska bilar utan till en väldigt stor del utländska.. hela världen gladde sig åt att Tyska skattepengar gynnade deras Bilindustri
Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 18:16:36Citat från: svenske kocken skrivet 09 april 2011, 17:53:32Han kanske tänker på den stora miljöbelastningen som Etanoltillverkningen/transporten har på naturen.Förutom detta slår det ut livsmedelsindustrin i U-länder.Att E85 är Dyrare, Omständigare o sämre för miljön än en modern dieselbil har ju alla förutom några miljömuppar på miljödepratementet. Nu när svenne fått sin rabatt på sin bil som kan tanka etanol så asflabbar han o tankar bensin och fiaskocirkeln är sluten.En hel värld hånar oss med detta, lite som när Tyska staten gick in och supportade nybilsköp för att få fart på sin bilindustri...... problemet var bara att folk inte köpte Tyska bilar utan till en väldigt stor del utländska.. hela världen gladde sig åt att Tyska skattepengar gynnade deras Bilindustri Ja oljemaffian brukar argumentera så, problemet är att det inte är sant..DN motors Lasse Swärd har fört ut dessa argument i ca fem års tid, varje vecka med olika vinklingar, men det är bara mumbo jumbo ändå.
Det är ont om grön el och det är ont om råvaror för att göra biodrivmedel.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 09 april 2011, 18:22:00Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 18:16:36Citat från: svenske kocken skrivet 09 april 2011, 17:53:32Han kanske tänker på den stora miljöbelastningen som Etanoltillverkningen/transporten har på naturen.Förutom detta slår det ut livsmedelsindustrin i U-länder.Att E85 är Dyrare, Omständigare o sämre för miljön än en modern dieselbil har ju alla förutom några miljömuppar på miljödepratementet. Nu när svenne fått sin rabatt på sin bil som kan tanka etanol så asflabbar han o tankar bensin och fiaskocirkeln är sluten.En hel värld hånar oss med detta, lite som när Tyska staten gick in och supportade nybilsköp för att få fart på sin bilindustri...... problemet var bara att folk inte köpte Tyska bilar utan till en väldigt stor del utländska.. hela världen gladde sig åt att Tyska skattepengar gynnade deras Bilindustri Ja oljemaffian brukar argumentera så, problemet är att det inte är sant..DN motors Lasse Swärd har fört ut dessa argument i ca fem års tid, varje vecka med olika vinklingar, men det är bara mumbo jumbo ändå. studsDu är helt underbar i dina argumenteringar. I japantråden tycker du vi ska köra igång fossilelverk för att Japanska kärnkraftverk ligger i riskzonen för jordbävningar o dess följder.Nu dissar du fossilbränslen och höjer Etanolen till skyarna när en hel värld total har förkastat den som ett alternativ.Inte ens din fiktive låtsas kompis på DN håller med dig... eller är det så att du igen totalt missuppfattat vad som står i skriven text.Lasse på DN skriver CiteraDet är ont om grön el och det är ont om råvaror för att göra biodrivmedel. och jag håller med honom till 110%... Källa till Lasses citat: http://newsroom.vattenfall.se/2010/09/01/eldrift-ar-framtiden-lasse-sward-summerar-sina-testkorningar-av-volvo-v70-phev/
Att etanol inte är så miljöväbligt samt att det inte är bra för U-länder stämmer rätt bra. Då man tar majs, sockerrör samt vete för framställning så påverkar detta klart u-länderna då detta är en basvara för dem. Sedan så bildas det 0,6 kg co2 för varje liter etanol som tillverkas. http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1243 en annan sida med mer info om E85.http://www.sekab.com/default.asp?id=1590&refid=1529
rabalder. du kan knappast ha några vetenskapliga belägg för det du påstår. E85 dyrare? vet inte vad du menar men det är i alla fall klart billigare att tanka E85 nu än bensin. Omräknat till verklig förbrukning naturligtvis. +33-36% förbrukning enligt våra mätningar nu under 3 år. Med E85 kör du samma sträcka med mindre energi p.g.a. att etanol är ett effektivare bränsle. E85 slår ut livsmedelsindustrin i U-länder? Vilka då? Jag kan hålla med om att detta skulle kunna hända om man gör allt fel men tilbaka till nutiden och verklighjeten. Vilka U-länder syftar du på?Etanolodling dåligt för naturen? ja all odling är väl egentligen dåligt för naturen eftersom man omvandlar natur till kultur.Transporterna av etanol dåligt? Till skillnad från kol. olja och naturgas så kan vi ha produktion i närområdet. sen är transporterna av energibärare en ganska marginell miljöbelastning. Transporter av fossilbränslen skiljer sig inte mer än att etanolen väger ca 40% mer per kWh. I gengäld är tranportyer av etanol nästan helt ofarliga jämfört med olja. Släpp ut 10000 ton etanol i havet och vad händer? Fiskarna får lite fest kanske?:-)Däremot håller jag med om att det är besvärligare med vissa etanolbilar som kräver 1 extra oljebyte varje år.Slutsats. Etanol/E85 kommer att behövas liksom bra biodiesel och mycket mer biogas. Inte ens dessa tre bränslen kan ersätta de rena fossilbränslena tillräckligt fort men det är i alla fall något i rätt riktning.
Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 18:41:26Citat från: zibrosc1235 skrivet 09 april 2011, 18:22:00Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 18:16:36Citat från: svenske kocken skrivet 09 april 2011, 17:53:32Han kanske tänker på den stora miljöbelastningen som Etanoltillverkningen/transporten har på naturen.Förutom detta slår det ut livsmedelsindustrin i U-länder.Att E85 är Dyrare, Omständigare o sämre för miljön än en modern dieselbil har ju alla förutom några miljömuppar på miljödepratementet. Nu när svenne fått sin rabatt på sin bil som kan tanka etanol så asflabbar han o tankar bensin och fiaskocirkeln är sluten.En hel värld hånar oss med detta, lite som när Tyska staten gick in och supportade nybilsköp för att få fart på sin bilindustri...... problemet var bara att folk inte köpte Tyska bilar utan till en väldigt stor del utländska.. hela världen gladde sig åt att Tyska skattepengar gynnade deras Bilindustri Ja oljemaffian brukar argumentera så, problemet är att det inte är sant..DN motors Lasse Swärd har fört ut dessa argument i ca fem års tid, varje vecka med olika vinklingar, men det är bara mumbo jumbo ändå. studsDu är helt underbar i dina argumenteringar. I japantråden tycker du vi ska köra igång fossilelverk för att Japanska kärnkraftverk ligger i riskzonen för jordbävningar o dess följder.Nu dissar du fossilbränslen och höjer Etanolen till skyarna när en hel värld total har förkastat den som ett alternativ.Inte ens din fiktive låtsas kompis på DN håller med dig... eller är det så att du igen totalt missuppfattat vad som står i skriven text.Lasse på DN skriver CiteraDet är ont om grön el och det är ont om råvaror för att göra biodrivmedel. och jag håller med honom till 110%... Källa till Lasses citat: http://newsroom.vattenfall.se/2010/09/01/eldrift-ar-framtiden-lasse-sward-summerar-sina-testkorningar-av-volvo-v70-phev/Även detta stämmer, tänker då det som Zibroc1235 skriver. Många som har bilar förberedda och skattesänkta för användning av etanol tankar bensin istället bl.a. p.g.a. av priset, effekten eller energiinnehåll samt tillgång.