0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur är den dockad mot din CTC-total?
Är det flytande med växelventil och shuntat tillskott mm?
För att få larmen "Lågt flöde"...så måste du ha ett tempfall över Ecoair på 11 ºC eller mer när det är nollan ute (om inte någon tempgivare är felaktig, men det tror jag inte, eftersom högtrycks-pressostaten löser då och då). Sannolikt är flödet verkligen för lågt.Att larmen kommer bara ibland tyder på att du ligger nära 11 ºC gränsen. Egentligen skall du ligga mellan 4 ºC (vid -10 ute) till 7,5 (vid +10 ºC ute).Eftersom du:-Bytt cirkpump-Rensat smutsfilter-Luftat överalltså kan jag bara tänka mig ytterligare tre alternativ:-Kolla att alla rad-temostater är helt öppna-Kolla att du har minst 22mm rör till och från Ecoair-Kolla att rören till Ecoair inte är förväxlade. (Det kalla Retur-vattnet från pannan skall gå in nederst på EcoairNär uppstod problemet? Har du haft det från början.Kanske skulle du föra en enkel logg (med papper och penna) på retur och VP-fram temparna. (Du ser dom på Ecologic's display) för att kolla hur nära 11 ºC gränsen du ligger.
Min gissning är att växelventilen kärvar.När det blir lite kallare ute på kvällen och VP:n behöver värma på huset direkt efter VV-laddning så hinner inte växelventilen komma över i läge mot husvärmning tillräckligt kvickt.
Citat från: larryd skrivet 04 april 2011, 23:40:48För att få larmen "Lågt flöde"...så måste du ha ett tempfall över Ecoair på 11 ºC eller mer när det är nollan ute (om inte någon tempgivare är felaktig, men det tror jag inte, eftersom högtrycks-pressostaten löser då och då). Sannolikt är flödet verkligen för lågt.Att larmen kommer bara ibland tyder på att du ligger nära 11 ºC gränsen. Egentligen skall du ligga mellan 4 ºC (vid -10 ute) till 7,5 (vid +10 ºC ute).Eftersom du:-Bytt cirkpump-Rensat smutsfilter-Luftat överalltså kan jag bara tänka mig ytterligare tre alternativ:-Kolla att alla rad-temostater är helt öppna-Kolla att du har minst 22mm rör till och från Ecoair-Kolla att rören till Ecoair inte är förväxlade. (Det kalla Retur-vattnet från pannan skall gå in nederst på EcoairNär uppstod problemet? Har du haft det från början.Kanske skulle du föra en enkel logg (med papper och penna) på retur och VP-fram temparna. (Du ser dom på Ecologic's display) för att kolla hur nära 11 ºC gränsen du ligger.Maskinen har fungerat klockrent 1,5 år och började strula för ca 1 mån. sen när det blev mildare ute.
Citat från: pirre skrivet 05 april 2011, 19:22:00Citat från: larryd skrivet 04 april 2011, 23:40:48För att få larmen "Lågt flöde"...så måste du ha ett tempfall över Ecoair på 11 ºC eller mer när det är nollan ute (om inte någon tempgivare är felaktig, men det tror jag inte, eftersom högtrycks-pressostaten löser då och då). Sannolikt är flödet verkligen för lågt.Att larmen kommer bara ibland tyder på att du ligger nära 11 ºC gränsen. Egentligen skall du ligga mellan 4 ºC (vid -10 ute) till 7,5 (vid +10 ºC ute).Eftersom du:-Bytt cirkpump-Rensat smutsfilter-Luftat överalltså kan jag bara tänka mig ytterligare tre alternativ:-Kolla att alla rad-temostater är helt öppna-Kolla att du har minst 22mm rör till och från Ecoair-Kolla att rören till Ecoair inte är förväxlade. (Det kalla Retur-vattnet från pannan skall gå in nederst på EcoairNär uppstod problemet? Har du haft det från början.Kanske skulle du föra en enkel logg (med papper och penna) på retur och VP-fram temparna. (Du ser dom på Ecologic's display) för att kolla hur nära 11 ºC gränsen du ligger.Maskinen har fungerat klockrent 1,5 år och började strula för ca 1 mån. sen när det blev mildare ute.Ecoair ger högre effekt när det blir varmare ute.Nu är effekten så hög att pumpen inte kan göra sig av med allt värme, därför att radiator-vattenflödet genom kondensorn (= kylvatten) är för lågt.En vrålgissning kan vara att några radiatortermostater kanske stänger mot kvällen och stryper flödet. Antar att du kör cirkpumpen på högsta fart (III)?
Mer än mystiskt....idag kanske det är runt +5 ºC ute. Då skall du inte få larmen "Lågt Flöde" om du har en lägre tempdiff over kondensorn än 13 ºC.(VPut minus VPin). Egentligen skall du ligga på runt 7 ºC. Var ligger du på?Om du har gjort alla kontroller ovan, och har 13 ºC diff, så ser jag tre orsaker:-Någon tempgivare i Ecoair visar fel. Men då borde inte högtryckspressostaten larma.-Det är någon ventil/kran som står i halvöppet läge och spärrar flödet. (Om du har Unionkopplingar runt CP, kolla att avstängningsventilerna är helt öppna.)-Värmeväxlaren i Ecoair är igensatt av smuts.
På Ecologic's display...har du något som heter "Aktuell driftsinformation". Där kan du se tempen på vattnet som går in till Ecoair under "Retur" (=VPin)Du kan oxå se tempen på vattnet som går ut ur Ecoair under "VP Fram" (VPut). Skillnaden kallar jag Diff, och du har för hög Diff.Kanske fick du med en beskrivning av Ecologic?