Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump/elförbrukning!?  (läst 9584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luftvärmepump/elförbrukning!?
« skrivet: 19 september 2005, 22:50:03 »
Hej!

Har för ett tag sen köpt en fastighet på 143kvm med Direkt El och har funderat ett tag på att köpa en luftvärmepump.
Jag ska inte sticka under stol med att man blev lite fundersam efter PLUS inslag ikväll ang elförbrukningen som var oförändrad.

Min fråga är då, hur mkt sparar man/förlorar på att installera LVP generellt.....va det bara så att PLUS inslag ikväll va en missnöjd kund jämfört med många (enligt detta forum) nöjda kunder?

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2005, 22:52:51 »
Nordic Air kunder är ofta missnöjda, se tidigare inlägg i detta ämne. I övrigt kolla länken PLUS.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2005, 22:54:33 »
Har kollat lite med IVT....
Hur pass bra skulle dom va jämfört med tex Nordic Air?
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2005, 23:06:51 »
Är dåligt insatt i detta men kan inte vara tyst *vinkar*

Antar att det är som att jämföra pannkaka med oxfilé.  Sc:,h

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #4 skrivet: 20 september 2005, 07:53:43 »
Man kan inte skylla allt på Nordic Air. Visserligen varnar jag alla för denna maskin men många andra också. Problemet den kvinnan har som var med på Plus är att hon inte använder maskinen som man skall. Och tyvärr så sitter hon i samma båt som många : läs. MÅNGA sitter i. De har fått en luftvärmepump installerad av en montör som inte är så värst intresserad av det han gör samt att han har ingen ANING om hur en luftvärmepump fungerar. Ok han vet nog kyltekniskt hur den fungerar men inte hur varm luft fungerar och hur att få värmt ett hus. Så tyvärr så är det många som värmer sin hall.
Nu var det ju också så att denna kvinna påstod att alla element var avstängda ( nedställda termostater) och att hon upplevt att det var varmt och skönt, så jag tror hon har sprungit och pillat på maskinen stup i ett.
Mannen ( experten) Hupp! Den figuren var nog en 70 PLUS som inte varit ute i verkligheten på länge eller var det han som installerat hennes värmepump
LJ

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #5 skrivet: 20 september 2005, 08:13:52 »
Har ingen LL pump, ingen erfarenhet alls, men kan inte låta bli att ge en kommentar.

Han som vi köpte vårt hus av, jobbar på ett bolag som säljer och installerar Nordic Air.

Märkligt nog så hävdar han att INGEN på det bolaget har Nordic Air hemma.
De har alla Panasonic/Toshiba/Mitsubishi/etc etc.......

Eller med andra ord, de själva tycker att den är så urusel att de inte vill ha den själva.....

Man kan ju undra.......
Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2005, 09:44:49 »
Att de som arbetar med att installera värmepumpar har dessa fabrikat KAN ju bero på att de kan köpa till nettopriser. Då är prisskillnaden inte så stor längre.  ;)
Och hur skulle de kunna argumentera med sina kunder för de fabrikat med högre marginal, förlåt pris, om de själva har lågmarginalprodukter. Var och en ser om sitt eget hus.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #7 skrivet: 20 september 2005, 10:32:27 »
Egentligen är det ju ingen vidskepelse eller magi över detta. En elmätare, inköpt för 190SEK hos Clas Ohlsson, ger ju många svar.

Kollade mätaren först mot några glödlampor - förbluffande exakt. Den visar antalet Watt som pumpen drar samt hur många kWh den förbrukat totalt.

När det (som nu i Stockholmsområdet) är cirka 0-10 grader ute på natten, brukar min Panasonic E9DKE dra 400-700W. Det motsvarar tidigare cirka 1,5-3 kW på el-element i en 150m2 villa.

Vad drar en Nordic Air vid 0-10 graders utomhustemperatur.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #8 skrivet: 20 september 2005, 10:59:36 »
Och när mätaren visar 14000kWh (om cirka två år) räknar jag med att pumpen (minus skatterabatt) är betald. Varje kWh som registreras därefter borde ge mig minst 1 krona rakt ner i fickan.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #9 skrivet: 20 september 2005, 15:37:39 »
OBS , jag glömde imorse att skriva att experten i Plus hade sÃ¥ mycket rätt när han avrÃ¥dde personer att köpa luft/luft pump om deras energiförbrukning inte översteg 10000kWh per Ã¥r.  Allt beror ju som sagt...pÃ¥ inköps- installationspris. Allt är relativt.
LJ

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #10 skrivet: 20 september 2005, 18:17:51 »
Hej, kan det verkligen vara så att Nordic Air:s Na4000 verkligen inte tillför något alls, som påvisades i Plus??
Jag har förstått att den var dålig, men inte såå dålig! :o
Och sen undrar jag om det verkligen kan vara som visades att man sparar färre kwh i Kiruna än i Malmö med en "bra" L/L värmepump??
Jag tyckte det generaliserades rätt hårt av Plus expert som att man i princip alltid störs av både ute och innedel. Okej att man kan störas, vid ogenomtänkta placeringar. Eller gällde det bara Nordic Air?? Jag känner inte igen mig, kan bara säga att vi är jättenöjda.
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Frölunda Hockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #11 skrivet: 20 september 2005, 21:07:12 »
Hej!

Såg Plus i går, den här tjejen som var missnöjd med sin Nordic Air och energiförbrukningen, undrar om hon har använt den på sommaren också som aircondition? I så fall så kan det ju innebära att hon inte sparar något eller väldigt lite.

//HÃ¥kan

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #12 skrivet: 20 september 2005, 21:21:55 »
"Experten" var ju inte direkt kunnig så jag tror största problematiken var att det var en Nordic air trots allt.

Att köra in i hallen funkar utmärkt bra, jag har 22-23 i hallen, 20-21 i omkringliggande rum och det funkar utmärkt.

Dessutom hade jag en Total elförbrukning före på ca 16000kwh samt 9000kWh efter så viss är det lönsamt även om man inte förbrukar så mycket.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2005, 07:36:26 »
javisst det fungerar bra i hallen men står vingen rakt ned så är det " kört" i de flesta hus ( trång hall)
LJ

Utloggad sm0ezz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Segeltorp
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lev med naturen installera en pump.
SV: Luftvärmepump/elförbrukning!?
« Svar #14 skrivet: 21 september 2005, 20:26:14 »
SV: LVP/Elförbrukning.

Har till huset på bilden kört en LVP i ca 2år och kan konstatera att den gör ett bra job ner till ca -13-15 grader. Har 23 grader innomhus och huset är på 100Kvm årsförbrukningen ligger på ca 14000Kvh. Huset är byggt som fritidshus 1975. Isolering är 7cm i vägg och 13 i tak. besparing ca 6000kvh om året. Elen inkluderar oxo varmvattenberedaren och ett intilligande gäststuga på 25Kvm (temp ca 10Grader när ingen bor där).  LVP innebär en bättre innomhusmiljö med varm och torr luft i lagom mängd.
Kan rekommender LVP med utgångspunkt från egen erfarenhet. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!