0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kom ihåg att en thermia g2 ger mer vv under uppvärmningssäsongen övrig tid ger den som en vanlig vp satsa hellre på en duo om du vill ha mycket vv hela året. Varför räknar man på 95 % verknings grad på en elpanna vart tar de resterande 5 % vägen ?
Citat från: smurfen72 skrivet 30 mars 2011, 18:26:50Kom ihåg att en thermia g2 ger mer vv under uppvärmningssäsongen övrig tid ger den som en vanlig vp satsa hellre på en duo om du vill ha mycket vv hela året. Varför räknar man på 95 % verknings grad på en elpanna vart tar de resterande 5 % vägen ?Varmvattenberedarens värmeförluster till exempel, även om pannan står så att förlustvärmen kommer huset tillgodo blir det några månader på sommaren som läckaget blir en förlust.
ja du är ute och cyklar. Det är enbart copet som tar stryk. En elpanna har 1 och minsta lilla stryk innebär ett värde under 1. Så är inte fallet med ex bergvärmepump som ju ligger en bra bit över 1
Ja det läckaget kan jag köpa men bara på sommaren tycker 5% låter mycket och dessutom lär väl den nya beredaren i vp läcka lika mycket som också ska täckas upp i beräkningen eller är jag ute och cyklar igen ?
haha jodå du har fortfarande fel Verkningsgraden är över 100%Om du stänger av bergvärmen och bara kör på el så har du 95% på ditt, då helt plötsligt mycket dyra tevespel. Vetskap om huruvida befintlig värmekälla har en verkningsgrad som ligger under 100% är relevant främst utifrån att beräkna faktisk energibehov så att man dimensionerar sin värmepump baserat på ett så korrekt underlag som möjligt. http://www.boschvarme.se/pages/page.asp?lngid=14&lnglangid=1
jag bara konstaterar att ditt första påstående är fel så att säga. verkningsgraden i detta sammanhang är relevant för att genom att känna till att elpannan bara har 95 verkningsgrad så vet vi att vi ska räkna ner faktisk förbrukning för att komma fram till vilket energibeohov huset har. pellets har ännu lägre verkningsgrad. menar du att man ska räkna annorlunda?