Hej,
Jag har precis köpt ett nytt hus i Stockholmstrakten, på 240 kvm i 3 plan, ett s.k "souterränghus" antar jag då del av källaren ligger under jord. Det är byggt i 50% tegel samt 50% träfasad, eller så är det t.om. kanske tegel även under träfasaden.
Pannan är ett gigantiskt hemmabygge från 1976, då huset är byggt. Det är en s.k ackumulatortank med vattenburen värme. Förra ägaren säger att elkostnanden ligger på ca 30.000 kwh per år. Dessutom så måste man "handshunta" pannan, d.v.s styra värmetemperaturen manuellt med ett handtag

I mitt förra hus sköttes detta ju som normalt är av tempgivaren utomhus automatiskt.
Nu till frågan:
Jag vill byta ut denna "fossil" till panna, så vad ska jag satsa på för typ av värme tycker ni? Bergvärme eller ny el-panna med kompletterande värmesystem?
Vad jag förstått så kostar bergvärme ca 150-200 tk men sparar upp till 60-70% av förbrukningen, medan en annan lösning är betydligt billigare att installera - men sparar inte in lika mycket elkostnad under driften, så jag tar tacksamt emot alla råd & synpunkter av er då det går mot vinter...