0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du tar fram ventilationsritningen för huset kan du se var inspektionsluckorna för avluftkanalen sitter. Ofta direkt ovanför pannan och/eller i kattvinden. Öppna en sådan och mät temperaturen när du vet att kompressorn varit påslagen minst 10 minuter först för att tempen ska ha sjunkit. Finns termometrar med sladd till givaren. Bra att tillfälligt täcka för resten av hålet under tiden mätningen pågår.
Svårt att veta vad som hänt. Men jag kan gissa på att kompressorn gett upp eller att köldmediet läckt ut.
IVT490 har i vanliga menyn en undermeny för "visa alla temperaturer" eller nåt liknande. Sist i den menyn ligger "Kompressor" vilket alltså visar hetgastempen. Tala om vad den är när kompressorn har gått 5-10 minuter. Tyvärr ger den dåligt med information i övrigt, kommer inte ihåg vad mer man får med när den är i serviceläge, men jag har för mig att det var ganska snålt ändå...Och bara för att dubbelkolla (inte för att jag misstror dig, men alla kan göra misstag), du är säker på att du inte har mätt tempen i frånluftskanalen, dvs kanalen mellan frånluftsdonen i rummen och värmepumpen?
Nu kan inte jag något om IVT men när min CTC104 slutade fungera på grund av kompressorn så hade jag motsvarande värde på avluften. När kompressorn var ok så låg tempen på ca + 1 - 4 grader.EditKompressor - ljudet var som vanligt.
Citat från: 93turbo skrivet 03 juli 2011, 15:56:20Nu kan inte jag något om IVT men när min CTC104 slutade fungera på grund av kompressorn så hade jag motsvarande värde på avluften. När kompressorn var ok så låg tempen på ca + 1 - 4 grader.EditKompressor - ljudet var som vanligt.Hmm, visst borde det väl larma om så är fallet ?
Finns det inget sätt att kolla så att den fungerar + att det finns köldmedie, jag kan som sagt inte förstå vad som är fel eller varför, allt ser "normalt" ut, eller kanske ska säga att den har ju aldrig sagt ifrån annat än filterrengöring.