0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 23 september 2005, 23:03:12CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)han skriver att års COP är 5,5 + gratis varmvaten & sen lägger han till att man på det får 20% varmare kb så års COP hamnar på 6 ( + gratis varmvatten) lite för bra siffror för att jag ska svälja dom utan att se ett effektdiagram som bevisar det hele.på hemsidan så står det att pumpen ger 4,8 vid 0/35 & 3,5 vid 0/50 så redan där ser vi att han fått felaktiga uppgifter då han påstår att 5,5 i års COP är utan höjning på kb jag reagerar lite starkt iblans, men det är ju folk som har mindre koll som läser ibland & dom kan ju bli lurade !
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)
måste spotta iväg ett inlägg till.en normal bergvärmepump som kan ge COp på 4.8-5 vod 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värmebäraren, har ett årsc COP på ca 3hur kommer det sig? jo cop är ju lägre när värmebäraren är varmare, men framförallt så är ju COP 1 på elpatronen så när denna går ihopp med värmepumpen så får man ju ett dåligt COPårsCOP är alltså medel COP på ett år & det är ju det som i högsta grad är intresant, vad en pump ger vi ett tillfälle som bara inträffar under 10 min p ett år är ointresant.om nu denna fantastiska solpump kan ge årscop på 6, hur mycke ger den inte då somk mäst i cop?att dubbla cop är en extrem höjning, konstigt att dom ine nämner det i sin reklam på hemsidan förstår ni nu vad jag menar med års COP ?Tar ett exempel också.vi har en villa med elpanna. uppvärmningen i villan är 20 000kWh (exklusive hushållsel)med värmepump & et års COP på 3 blir den nya förbrukningen 6 666kWh& om vi hade ett års COP på 6 blir det 3 333kWhjag tror som jag skrev tidigare att års COP ökar med 0,7 när solen är frammi + gratis varmvatten under några månader, det motsvarar kanske att vi kan räkna med en ökning på 0,7 under hela året & då får man årscop på 3,7 vilket ger 5405kWhvi har alltså tjänat 1260kWh/år.
nar jag räknar årscop räknar jag in elpatronen, tror inte du gör det !
Man brukar räkna med att en normal solfångare samlar in ca 400 -450 kWH per m2 och år. Som om man har en 7 kw solpump och 1 m2 per kw så blir det ju ganska mycket energi 2800-3600 kwh per år...Ha det gott/Glenn
4. Natt. Ingen effekt. Om inte natten är varmare än borrhålet ;-) vilket händer ganska ofta.
den här diskutionen skulle verkligan behöva data från en verklig anlägning, då ingen varkar ha koll på vad som igentligen gäller.spontant ser jag 2 saker. på kalla nätter finns ingen sol, man kan altså inte ha en mindre pump, deta göra att elpatronen andvänds i större utsträckning. Desutom så är de på nätterna det är kallast.det andra jag ser är att den effekt som solpanelerna tillför är einte en extra effekt vi kan lägga på utöver det som värmepumpen ger, utan den bara ökar COP under en vis tidsperiod. (jag gissar p att COP ökar med 0,7 på snitt på ett år. & greven1 tror att cop ökar med minst 2,5 på ett år snitt.vad tror ni andra?
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.CiteraJag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen. Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.