0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJa, jag har dockat en LVVP IVT 700 till min IVT 490 och det har fungerat tillfredsställande. 490 sköter då tappvarmvattnet och 700 gör värmevattnet. Ser att du bor i Ängelholm. Kontakta Eltjänster i Degeberga, 044350515, dom vet hur man gör.
Har du läst denna tråd?http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35603.0Annars kan du kanske du kan försöka få tag på "SilverRäven" som monterat en Optima 700 till sin 490Jag hittar dock inte den tråden just nu.
Citat från: silverräven skrivet 23 mars 2011, 20:39:39HejJa, jag har dockat en LVVP IVT 700 till min IVT 490 och det har fungerat tillfredsställande. 490 sköter då tappvarmvattnet och 700 gör värmevattnet. Ser att du bor i Ängelholm. Kontakta Eltjänster i Degeberga, 044350515, dom vet hur man gör.Är det inte en nackdel att 490'n endast gör varmvatten? Tänkte att när det är kallt ute (och inget behov av varmvattenproduktion finns) så borde det väl vara en fördel om 490'n hjälper till med att värma huset. I och för sig så ger den ju endast ca 2kW från kompressorn, men samtidigt så brukar ju inte luft/vatten-pumparna ge så mycket effekt heller när det är lite kallare ute, så all hjälp borde väl vara bra?
Citat från: pjoffen skrivet 23 mars 2011, 20:49:42Citat från: silverräven skrivet 23 mars 2011, 20:39:39HejJa, jag har dockat en LVVP IVT 700 till min IVT 490 och det har fungerat tillfredsställande. 490 sköter då tappvarmvattnet och 700 gör värmevattnet. Ser att du bor i Ängelholm. Kontakta Eltjänster i Degeberga, 044350515, dom vet hur man gör.Är det inte en nackdel att 490'n endast gör varmvatten? Tänkte att när det är kallt ute (och inget behov av varmvattenproduktion finns) så borde det väl vara en fördel om 490'n hjälper till med att värma huset. I och för sig så ger den ju endast ca 2kW från kompressorn, men samtidigt så brukar ju inte luft/vatten-pumparna ge så mycket effekt heller när det är lite kallare ute, så all hjälp borde väl vara bra?Helt klart en nackdel.Klena pumpar skall inte prioritera VV som är billigt att värma med el-VVB.
Citat från: silverräven skrivet 23 mars 2011, 20:39:39HejJa, jag har dockat en LVVP IVT 700 till min IVT 490 och det har fungerat tillfredsställande. 490 sköter då tappvarmvattnet och 700 gör värmevattnet. Ser att du bor i Ängelholm. Kontakta Eltjänster i Degeberga, 044350515, dom vet hur man gör.Hej och tack Vågar man fråga vad en sådan installation gick på mellan tumme och pekfinger? Får slå en pling och lyssna:)
Menar du att det är billigare att värma tappvarmvatten med elpatron än med kompressorn i en FLVP??
Citat från: silverräven skrivet 25 mars 2011, 20:35:06Menar du att det är billigare att värma tappvarmvatten med elpatron än med kompressorn i en FLVP??Jag har el VVB efter pumpen och när pumpen är avstängd (sommar) så kostar vårt varmvatten 3kr/dygn.Visst skulle säkert kosta 1kr med pumpen men jag tjänar på livslängd att låta den stå Maj-Okt.Det finns bara förlust i att låta pumpen värma varmvatten då det är kallt ute för då får du ingen husvärme under tiden.Nu har jag väx påverkas. Värmevattnet produceras enbart av LVVP.När LVVP inte räcker till så kopplar regon in 490 som då värmer Citat från: TokJan skrivet 26 mars 2011, 08:49:18Citat från: silverräven skrivet 25 mars 2011, 20:35:06Menar du att det är billigare att värma tappvarmvatten med elpatron än med kompressorn i en FLVP??Jag har el VVB efter pumpen och när pumpen är avstängd (sommar) så kostar vårt varmvatten 3kr/dygn.Visst skulle säkert kosta 1kr med pumpen men jag tjänar på livslängd att låta den stå Maj-Okt.Det finns bara förlust i att låta pumpen värma varmvatten då det är kallt ute för då får du ingen husvärme under tiden.Nu har jag växelventil så jag vet inte hur det är med en 490 men kan tänka mig en förlust i husvärme ändå.Det fungerar inte så i 490. Det är ju en tank med 3 skikt som värms upp, såväl tappvarmvatten som värmevatten. Med 700 inkopplad så sköter den värmevattnet själv fram till det blir så kallt att den via regon kopplar in 490 för värmevatten parallellt, men det påverkar inte tappvarmvattnet. Vi har aldrig haft problem med varmvatten och då har vi ändå ett stort massagebadkar. Det sköna är ju att man slipper konflikten mellan tappvarmvatten produktion och värmevattenproduktion.
Citat från: silverräven skrivet 25 mars 2011, 20:35:06Menar du att det är billigare att värma tappvarmvatten med elpatron än med kompressorn i en FLVP??Jag har el VVB efter pumpen och när pumpen är avstängd (sommar) så kostar vårt varmvatten 3kr/dygn.Visst skulle säkert kosta 1kr med pumpen men jag tjänar på livslängd att låta den stå Maj-Okt.Det finns bara förlust i att låta pumpen värma varmvatten då det är kallt ute för då får du ingen husvärme under tiden.Nu har jag växelventil så jag vet inte hur det är med en 490 men kan tänka mig en förlust i husvärme ändå.