0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rabalder, det känns som att du har en negativ inställning till norrlänningar, och att det skulle vara norrlänningarnas mentalitet som skulle ha gjort att "norrland dör".Jag håller inte alls med om den verklighetsbeskrivningen, utan ser utvecklingen som helt naturlig, och likadan som på andra kontinenter och andra ställen även i mer tätbefolkade områden inom t.ex. Europa.
Och nästan ingen produktion, förutom tjänsteproduktion, ligger i Stockholm.
Citat från: Rickard skrivet 24 mars 2011, 13:41:39Och nästan ingen produktion, förutom tjänsteproduktion, ligger i Stockholm.Jag har ägnat en del av dagen åt ett besök på Statistiska Centralbyråns bibliotek. Lite i onödan visade det sig då all statistik numer finns på nätet. Syftet var att få reda på hur det förhåller sig med antalet arbetande inom tillverkningsindustri i Stockholms län resp. några norrlandslän. Jag har summerat antalet anställda inom verksamheterna kategoriserade som Tillverkning och utvinning, Energi, vatten och avfall samt Byggverksamhet. Det är kanske tveksamt om Energi, vatten och avfall skall räknas till tillverkning men eftersom siffrorna där gynnade Norrland fick de följa med. Jag har inte räknat med sysselsatta inom handel och samfärdsel.Sammanlagda antalet sysselsatta inom de tre statistikgrupperna i procent av befolkningen var i november 2008: Stockholms län 8,0Västerbottens län 11,1Norrbottens län 11,5Jag tycker inte siffrorna motiverar påståendet att Stockholm knappt har någon tillverkningsindustri. Jag tror man blir missledd av det faktum att industrin i Stockholmsområdet inte kännetecknas av en rykande skorstenar. Här i närheten finns två rätt stora industriföretag som tillverkar elektronikutrustning. Utifrån ser byggnaderna ut som vilka kontorshus som helst. Det är bara när man tittar in på bakgården och ser råvaru- och avfallsförrådet som man blir varse att det är tillverkningsindustri i byggnaderna. En av anledningarna till att det inte blir större andel i tillverkningsindustri i norrlandslänen är att det är så många anställda i offentlig sektor i förhållande till totala antalet anställda. Siffrorna i procent där är Stockholms län 22Västerbottens län 43Norrbottens län 42Det blir inte så många över till arbeten inom det privata näringslivet.
Citat från: Roland skrivet 28 mars 2011, 15:18:49......... Stockholms län 22Västerbottens län 43Norrbottens län 42Det blir inte så många över till arbeten inom det privata näringslivet. Det sista förklarar ju varför Norrland behöver så mycket finansiellt stöd från kommuner i södra Sverige samt från eu.
......... Stockholms län 22Västerbottens län 43Norrbottens län 42Det blir inte så många över till arbeten inom det privata näringslivet.
Det sista bekräftar att produktionsvärdet som skapas i norr, p.g.a. rationaliseringar och utomstående ägare, inte stannar i norr.
Håller fullständigt med Rickard, jag lider verkligen med er som har tvingats att bosätta er i Stockholm. Det är ju ingen direkt livsförhöjande upplevelse. För att folk skall få möjlighet att slippa denna tortyr så måste vi se till att det som idag kännetecknar dom inflyttningsorter vi har även finns tillgängligt i övriga Sverige.Att jag sedan har svårt att förstå att folk vill bo i Norrland är en annan sak, människan är ju inte direkt anpassad det det klimatet.RabalderFödd o uppvuxen i Stockholm och med hela släkten härstammandes från Norrland.