0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite fakta skadar aldrig...http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myndigheten/Statistik/Skogsstatistisk%20%C3%A5rsbok/02.%202010/10%20Skogsindustrins%20produktion.pdf
Citat från: Sfinx skrivet 24 mars 2011, 19:18:30Lite fakta skadar aldrig...http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myndigheten/Statistik/Skogsstatistisk%20%C3%A5rsbok/02.%202010/10%20Skogsindustrins%20produktion.pdf63 % av landets sågade barrvirke sågades utanför Norrland. För papper och massa fanns det tyvärr ingen uppdelning på länsnivå.
Vilket tyder på att transporter är för billiga då man hellre kör timret långa sträckor istället för att såga det lokalt.
Vissa saker låter sig inte göra, det är nog rätt naturligt att orter som byggts upp när skogbruket var manuellt arbete, mitt ute i skogen, försvinner förr eller senare.Det måste finnas jobb för att landsdelar skall överleva, för det finns väl avfolkningsbygder lite här och där oavsett om det kallas norrland eller ej.Att Glommersträsk och andra småbyar mitt ute i ödemarken går sotdöden till mötes är nog svårt att förhindra.De orter som överlever är väl de som lever på gruvnäring, stålindustri, skogsindustri och kraftproduktion. Turismen ökar ju ständigt, men den typen av säsongsarbeten är ju egentligen rätt tragiska, de som bara arbetar delar av året får ju aldrig en ordentlig ekonomisk grund att bygga ett liv på.Det som kan göra att orter överlever är ju annars kraftiga subventioner, eller utlokalisering av statlig verksamhet.Som radiotjänst t.ex., eller Polisens fartkameraövervakningscentraler, det finns massor av sådana tjänster som inte behöver göras i Stockholm, utan mycket lätt kan flyttas till avfolkningsbygder, och där drivas både billigare, rationellare, med låg lokalhyra, låg personalomsättning och stor lojalitet bland de anställda.
ag tror bara att det finns ett sett att göra Norrland attraktivt, iaf någon stad. Nyckeln heter att skapa en Universitatsstad som pga det negativa läget måste vara dubbelt så bra som Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm eller Uppsala.Unistäder skapar nya intressanta jobb. Gruvor o skogsindustrin står still o rationaliseras bort.
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article1146488.ece#
Citat från: rabalder skrivet 24 mars 2011, 22:37:46Citat från: gulag skrivet 24 mars 2011, 21:38:08ag tror bara att det finns ett sett att göra Norrland attraktivt, iaf någon stad. Nyckeln heter att skapa en Universitatsstad som pga det negativa läget måste vara dubbelt så bra som Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm eller Uppsala.Unistäder skapar nya intressanta jobb. Gruvor o skogsindustrin står still o rationaliseras bort.Jag tror att gullefjun är en av pappersvändarna i hufudstaden, kanske dags att ta en tur ut i provinserna! Det var ju ett synnerligen intelligent inlägg Om vi tittar på expanderade kommuner så ooooops dom är kopplade till UNI städerna, men det finns tydligen neandertalare där ute som tror att Svenska ekomin drivs i gruvor o i skogen. Det var ju helt sant för 5000 år sedan men sedan 50-100 år tillbaka så är ju detta ganska mossiga illusioner. Sveriges top 10 Universitet:Handelshögskolan i StockholmKarolinska institutetSveriges lantbruksuniversitetLunds universitetChalmers tekniska högskolaUppsala universitetLinköpings universitetGöteborgs universitetKungl. Tekniska högskolanUmeå universitetStäderna där dessa Uni ligger har en expansiv ekonomi och befolkning.ps. bor inte alls i Fjollträsk utan även jag bor i ett område som tappar ekonomiskt pga avsaknad av vettig utbildning. Men då det är lika långt o köra till Kiruna som till Rom så nyttjar jag dessa fördelar.... eg ALDRIG rör mig norrut längre än Göteborg-Linköping latituden, därefter är det träskvarning.
Citat från: gulag skrivet 24 mars 2011, 21:38:08ag tror bara att det finns ett sett att göra Norrland attraktivt, iaf någon stad. Nyckeln heter att skapa en Universitatsstad som pga det negativa läget måste vara dubbelt så bra som Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm eller Uppsala.Unistäder skapar nya intressanta jobb. Gruvor o skogsindustrin står still o rationaliseras bort.Jag tror att gullefjun är en av pappersvändarna i hufudstaden, kanske dags att ta en tur ut i provinserna!
Det var ju ett synnerligen intelligent inlägg Om vi tittar på expanderade kommuner så ooooops dom är kopplade till UNI städerna, men det finns tydligen neandertalare där ute som tror att Svenska ekomin drivs i gruvor o i skogen. Det var ju helt sant för 5000 år sedan men sedan 50-100 år tillbaka så är ju detta ganska mossiga illusion.