Kör med 27 graders lyft just nu.
Har monterat tankgivaren i toppen just nu.
Enda sättet jag kan styra det på antar jag för att inte köra in kallt vatten i toppen.
Men solfångarna tar ju vattnet i botten på sista tanken där det är jätte kallt.
Så det måste ju bli ett stort lyft.
Funderar på om jag ska koppla om så jag kan välja om jag ska ladda bara första tanken, sedan de andra två när den är full.
Johnny
hej det behövs ej...styr du inte inladdningen från plattisen till tank med termostat så
sätt givaren i topp på första tanken å ställ start temp diffen högt tex 10-15 grader så laddar du inte in kallt vatten i första tanken...
har du kört med termostat styr så kan du ställa in det så första,andra å tredje tanken först laddas till 50-60 grader sen stegar det ca 10 grader i gången uppåt 60 -70 -80
dvs tankarna ladas med din temp diff mellan solfångaren å tank tempen
att du har kallt i den tredje tanke e helt normalt det ska det va....du ska ju kyla den med kallvattnet + att 3 tanken är botten i ditt system ...där ska det va kallt
speciellt om du kör slinga + returen på tvan dit
ska bli jädrigt intressant å se hur du tycker det funkar....
jag e helt övertygd att du kommer att ha ett jävligt bra system...se bara till å isolera tankarna å rör riktigt samt att du bör nog skaffa en termostat till plattvärme växlaren
men jag vet inte hur ditt styr funkar det kan gå ställa in det så du får samma funktion
iomed du kan varvstyra pumparna
vad har du för flöde i solkretsen ? lit per min om du vet ..har du 30 rör bör du ska ligga på ca 3-4 lit per min ungeför ....