hej
du behöver ingen tappvatten automat,dom 3 slingorna du har i tankarna duger gott
det e bättre att lägga ut 1500-2000 kr på en 60 liters elberedare
kruxet med tvan är att den inte spetsvärmer,har du 80 grader i tanken så gör den varmvatten av det tex 70,har du 40 grader gör den 30 gradigt vatten utan att värma det
du måste välja elpatron i tanken eller separatberedare
jag skulle lätt ta separat elberedare,då man slipper värma i tankarna,har vare med om just det i mitt system dåligt väder i 4 dar ,frugan galen då vi ej hadde varmvatten
(före jag monterade in min 80 liters elberedare)
gick ut å slog på elpatronen i tanken för å slippa gnället onm att vi ej hadde varmvatten
elpatronen gick hela natten å höll halva tanken på 65 grader
dagen efter va det strålande sol å även följande dag...proppfull tank 95 grader å jag va ändå tvungen att spola bort 40-50 lit varmvatten för å kyla
felet är att jag redan halvladdat tanken med elpatronen då det blev bra väder därför hatar jag att spetsvärma i en tank 100x bättre i en separat elberedare...
då har du full koll på hur mycket du stoppar in i beredaren å du har alltid 5-6 duchar varmvatten även om tanken står på 45 grader.
jag tror ochså du spar mest på det sättet,tanken kan va 45 grader å du spar ändå in från 5+ till 45+ å slipper värma det du värmer bara upp det vatten du behöver till elberedaren.
sem så funkar alltid varmvattnet somar tid har du hur mycket som hälst å vinter tid så har du alltid beredarens volym att ducha för så du har alltid varmvatten
sen om solvärmen råkar putta in +33 grader några dar vinter tid så e det ju ett trevligt + åt rätt håll