0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Nej, det kan ju inte bli mycket värre än det är, tre härdsmältor, troligvis har smältan trängt igenom reaktorinneslutningen, med massiva utsläpp av "radioaktivitet" i luft och vatten.
En stor majoritet i Italien röstade nej till kärnkraft.
Majoriteten av tyskarna anser att du har fel David R och har valt bort kärnkraften , gör en klok avveckling och satsar sina pengar på förnyelsebar energi.Nu får vi snart besked vad italienarna har gjort för bedömning i sin folkomröstning.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 15 juni 2011, 14:55:55Majoriteten av tyskarna anser att du har fel David R och har valt bort kärnkraften , gör en klok avveckling och satsar sina pengar på förnyelsebar energi.Nu får vi snart besked vad italienarna har gjort för bedömning i sin folkomröstning.Jag har på senare år minskat min totalförbrukning av el och bensin avsevärt (75% är borta mer eller mindre) i kombination med att jag har ett 10-årigt fastprisavtal på el knutet till vindkraft... jag investerar även i vindkraft och bolag som jobbar med smarta energilösningar. Jag väljer att prega ner en (enligt forumet) herrans massa onödiga pengar i min värmeanläggning bara för att vara 120% säker på att jag aldrig behöver köpa spetsel för min värme. Precis som majoriteten på detta forum påpekar så är det inte ekonomiskt försvarbart sett till dagens energipriser etc. Jag kan göra allt som står i min makt för att minska min förbrukning och samtidigt investera varje krona jag har i förnyelsebar kraft. Det förändrar inte min syn på kärnkraft. I min bok så tillhör kärnkraft den rena delen av kraftproduktionen och fosila bränslen den smutsiga delen. Sedan finns det på den rena sidan en massa sämre alternativ. Typ etanol från mat, kärnkraft, vattenkraft som jag skulle önska vi kunde slippa i framtiden. Just nu är dock mitt fokus att världen kommer bort från fosila bränslen i så stor utsträckning som möjligt. I takt med att de vettiga förnyelsebara energislagen ökar i andel, bland annat genom att vi gör rätt val, så kommer man även kunna fasa ut de mindre bra ickefosila kraftslagen. Att tyskarna skrotar kärnkraften i förtid är för mig ett exempel på huvudlöst och populistiskt agerande och troligen inte de styrandes val i fall inte regeringen var så pass svag som dom är just nu. Man kan inte vinna alla krig. Det kommer tveklöst leda till högre energipriser och ökade utsläpp.
Citat från: David Rinnan skrivet 15 juni 2011, 17:46:52Citat från: zibrosc1235 skrivet 15 juni 2011, 14:55:55Majoriteten av tyskarna anser att du har fel David R och har valt bort kärnkraften , gör en klok avveckling och satsar sina pengar på förnyelsebar energi.Nu får vi snart besked vad italienarna har gjort för bedömning i sin folkomröstning.Jag har på senare år minskat min totalförbrukning av el och bensin avsevärt (75% är borta mer eller mindre) i kombination med att jag har ett 10-årigt fastprisavtal på el knutet till vindkraft... jag investerar även i vindkraft och bolag som jobbar med smarta energilösningar. Jag väljer att prega ner en (enligt forumet) herrans massa onödiga pengar i min värmeanläggning bara för att vara 120% säker på att jag aldrig behöver köpa spetsel för min värme. Precis som majoriteten på detta forum påpekar så är det inte ekonomiskt försvarbart sett till dagens energipriser etc. Jag kan göra allt som står i min makt för att minska min förbrukning och samtidigt investera varje krona jag har i förnyelsebar kraft. Det förändrar inte min syn på kärnkraft. I min bok så tillhör kärnkraft den rena delen av kraftproduktionen och fosila bränslen den smutsiga delen. Sedan finns det på den rena sidan en massa sämre alternativ. Typ etanol från mat, kärnkraft, vattenkraft som jag skulle önska vi kunde slippa i framtiden. Just nu är dock mitt fokus att världen kommer bort från fosila bränslen i så stor utsträckning som möjligt. I takt med att de vettiga förnyelsebara energislagen ökar i andel, bland annat genom att vi gör rätt val, så kommer man även kunna fasa ut de mindre bra ickefosila kraftslagen. Att tyskarna skrotar kärnkraften i förtid är för mig ett exempel på huvudlöst och populistiskt agerande och troligen inte de styrandes val i fall inte regeringen var så pass svag som dom är just nu. Man kan inte vinna alla krig. Det kommer tveklöst leda till högre energipriser och ökade utsläpp. Ja och så har du ju "huvudlösa och populistiska" italienare numera på "din lista" också, liksom sedan tidigare "huvudlösa och populistiska" schweitsare..Snart får du nog"huvudlösa och populistiska" japaner osv på din lista...Hur många länder och hur många miljoner "behövs det" för att just du skall inse vem som är "huvudlös och populistisk" i denna fråga? Tänk om, tänk nytt! Tåget gick med Fukushimakatastrofen.. Kärnkraftsindustrin hade inte råd med denna. Framförallt inte nu och absolut inte i den omfattningen.