0 medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
På sätt och vis oroar jag mig mer för naturgasledningarna än kolkraften. naturgasen i sig vid själva förbränningen är visserlige nbara hälften så jävlig som kolet men man bygger lättare fast sig i naturgas. Alla vill alldeles säkert snabbaveckla kolkraft, många men inte riktigt lika många vill snabbt bli av med kärnkraften. Naturgasen däremot är lömsk och lurar många med ordet natur. Bygger man gasledningar måste man använda dessa i flera årtioneden för att få hyfsad ekonomi.
Citat från: patrik123 skrivet 08 juni 2011, 18:00:28På sätt och vis oroar jag mig mer för naturgasledningarna än kolkraften. naturgasen i sig vid själva förbränningen är visserlige nbara hälften så jävlig som kolet men man bygger lättare fast sig i naturgas. Alla vill alldeles säkert snabbaveckla kolkraft, många men inte riktigt lika många vill snabbt bli av med kärnkraften. Naturgasen däremot är lömsk och lurar många med ordet natur. Bygger man gasledningar måste man använda dessa i flera årtioneden för att få hyfsad ekonomi.Samma dag som förnyelsebar energi är billigare an naturgas så stängs ledningarna av, sååå enkelt är det.
Citat från: Rickard skrivet 08 juni 2011, 21:39:13Citat från: patrik123 skrivet 08 juni 2011, 18:00:28På sätt och vis oroar jag mig mer för naturgasledningarna än kolkraften. naturgasen i sig vid själva förbränningen är visserlige nbara hälften så jävlig som kolet men man bygger lättare fast sig i naturgas. Alla vill alldeles säkert snabbaveckla kolkraft, många men inte riktigt lika många vill snabbt bli av med kärnkraften. Naturgasen däremot är lömsk och lurar många med ordet natur. Bygger man gasledningar måste man använda dessa i flera årtioneden för att få hyfsad ekonomi.Samma dag som förnyelsebar energi är billigare an naturgas så stängs ledningarna av, sååå enkelt är det.Ja just det... nu vet vi väl inte riktigt hur långa avtal som Tyskarna tvingas skriva, 25 kanske 50 år... men det kanske motsvarar tiden för att bygga ut alternativ. Men det är ju just denna naiva inställning som ligger till grund för mina farhågor om ett nytt kallt krig. Skulle Ryska staten börja märka att Tyskarnas intresse för gas börjar svalna så är det ju bara för dom att vrida av kranen så sitter tysken på pottan.Vidare så vill ju "Ryska staten" gå in med ett delägande hos EON för att på så sätt säkra att Gasen kommer att vara högprioriterad på bekostnad av andra energikällor.
Citat från: rabalder skrivet 08 juni 2011, 22:06:15Citat från: Rickard skrivet 08 juni 2011, 21:39:13Citat från: patrik123 skrivet 08 juni 2011, 18:00:28På sätt och vis oroar jag mig mer för naturgasledningarna än kolkraften. naturgasen i sig vid själva förbränningen är visserlige nbara hälften så jävlig som kolet men man bygger lättare fast sig i naturgas. Alla vill alldeles säkert snabbaveckla kolkraft, många men inte riktigt lika många vill snabbt bli av med kärnkraften. Naturgasen däremot är lömsk och lurar många med ordet natur. Bygger man gasledningar måste man använda dessa i flera årtioneden för att få hyfsad ekonomi.Samma dag som förnyelsebar energi är billigare an naturgas så stängs ledningarna av, sååå enkelt är det.Ja just det... nu vet vi väl inte riktigt hur långa avtal som Tyskarna tvingas skriva, 25 kanske 50 år... men det kanske motsvarar tiden för att bygga ut alternativ. Men det är ju just denna naiva inställning som ligger till grund för mina farhågor om ett nytt kallt krig. Skulle Ryska staten börja märka att Tyskarnas intresse för gas börjar svalna så är det ju bara för dom att vrida av kranen så sitter tysken på pottan.Vidare så vill ju "Ryska staten" gå in med ett delägande hos EON för att på så sätt säkra att Gasen kommer att vara högprioriterad på bekostnad av andra energikällor.Ännu en konspirationsteori, jag fattar inte att du som har sånt förtroende för marknaden, och hatar statligt ägande så - kan ha så lågt förtroende för maffia och privata företag som definitivt dansar efter marknadens pipa?
Börjar likna gamla slagdängor från riktigt kalla kriget"Hellre död än röd" alt "Hellre röd än död"Fortfarande med ryssen och kärnteknologi som vattendelare.Nu i ny tappning:"Hellre ryssgas än jodgas" alt "Hellre Jodtabletter än ryssmedicin"Bara att välja.
OK, då förstår jag, det fanns en statlig inblandning, och då är det helt uteslutet att det kommer att fungera.
Ja där står TEPCO inför en rätt stor "utmaning" som nysvenskan kräver att man benämner sådant..Vad värre är att man långt innan det fanns någon lagringskapacitet överhuvudtaget av kylvatten, som man tog direkt från havet och lät det helt obehandlade och orenade kylvattnet/havsvatten gå direkt tillbaks ut i havet redan de första veckorna ställde till oöverblickbara skador på havsmiljön i området.Tidsmässigt skedde detta innan man visste/erkände/fått reda på att tre av reaktorerna faktiskt råkat ut för partiella härdsmältor redan i inledningen av kärnkraftskatastrofen..Jag anar att fiskarbefolkningens starka reaktion nu, via sin organisation, har sin grund i detta faktiska skede.