0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tyskarna kan stänga sina gamla kärnkraftverk nu när de har relativt rena alternativ.
Sverige har valt att inte ansluta sig.
202,1 grader not looking good at all...http://atmc.jp/plant/temperature/
Att bygga en gigantisk barriär för skydd av kärnkraftsverken i Fukushima mot tsunamivågor känns lite sent..Kärnkraftskatastrofen där går ju inte längre att förebygga då den redan inträffat.
Desvärre förekommer rörelser inom plattorna också som ger jordbävningar. Då hjälper inte barriärer.
Poängen med mitt inlägg var, vilket jag hoppas att du förstår, något annat nämligen den stora risken för jordbävning på land i Japan.
Pga av japans läge i förhållande till kontinentalplattor mm så är sannolikheten stor att nästa stora jordbävning där kommer att inträffa över land där flera kärnkraftsverk ligger.
Nu anser dom kankse att den stora faran är tsunami, det var ju den som orsakade förödelsen sist. Utan tsunami och med "bara" ett jordskalv skulle den här tråden dött ut för ca 900 inlägg sedan
Och som jag har förstått slogs reservkraften och därmed kylningen ut pga att salt havsvatten trände in i elsystemet, (så stod det i alla fall i Aftonbladet )
Fast jag undrar om du har rätt där, så vitt jag förstått skadades anläggningen allvarligt redan av jordbävningen, och alla anställda lämnade platsen p.g.a. höga strålnivåer redan innan tsunamin slog in i området.Det har jag i alla fall fått berättat för mig, ett referat från ett inslag där ett par anställda uttalade sig.