0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
jag antar man håller med om att även efter en full-out olycka som chernobyl är konsekvenserna efteråt relativt lokala och små så här ett par år efteråt. att då jämföra med de kontinuerliga konsekvenserna av fosila bränslen och därtill de mer långsIktiga i form av klimatförändringar
Det finns hur mycket energi som helst. Solenergi.Tvärtom vad många tror är det dessutom billigt. Livsläng pris och utbyte på bra placerade solceller är redan idag konkurrenskraftig mot alla andra energikällor.Problemet är att solenergi inte går att lagra....Tills dess måste elen produceras när den konsumeras. Det begränsar alternativen.
DESERTEC is a comprehensive concept, combining energy security and climate protection with fresh water generation, socio-economic development, security policy and international cooperation.
OK förtydligande:Det går inte att långtidslagra solenergi storskaligt billigt. Ännu.Lagringskostnaderna förstör kalkylen för storskalig satsning. ...Dvs det krävs ett "vanliga" kraftverk som backup. Också. Dygnslagring räcker inte....Ex på teknik:http://tiny.cc/hpcrzEller en syntesisk och upptrimmad fotosyntes.
Jag blir mörkrädd när jag läser att det i dagens upplysta samhälle fortfarande finns folk som hällregn bränner fossilbränsle än uran.Troligtvis har dessa individer varit totalt insnöade dom senaste 10 åren när co2 debatten rasat. Konsekvenserna av co2 utsläppen är ju så offantligt mycket större för oss och våra barn än vad som worst case är inom kärnkraften. Jag förstår att just nu om man läser kvällspressen och man bygger sin världsbild på denna så blir man nervös. Men när detta är borta från nyhetssidorna så hoppas jag fokuset kommer tillbaka till det stora problemet istället.Bra att snabbt tänka på effekten av reducerade ismängder runt polerna, en omstyrning av Golfströmmen, en meddeltemp höjning mellan vändkretsarna med 3-4grader osv osv.Kärnkraftsproblemet är ju mindre än en fjärt i universum när man ställer dessa mot varandra.Detta skall naturligtvis inte stoppa utvecklingen av alternativa energikällor och lagringstekniker, men har vi inte tillgång till energi till rimliga priser så har vi inte heller råd att utveckla långsiktiga lösningar.
Valet står inte mellan "att bränna" fossilt bränsle som kol, "naturgas", olja och "den rena" kärnkraften som faktiskt också är fossilt bränsle.
Citat från: patrik123 skrivet 19 april 2011, 17:54:27För 70 miljarder får man ca 14 000 normalstora vindkraftverk med en istallerad effekt på ca 8600 MW. Produktionen brukar man beräkna till 25-35% av maximal effekt. Ett problem är att det inte går att styra produktionen, blåser det inte blir det ingen el. Vad som inte brukar finnas med i kalkylerna för vindkraft är kostnaden för reglerkraften. Så länge vindkraften står för en liten del av elproduktionen är det inget problem men kommer man upp till 10-20 % kostar det. Den kostnaden finns inte med i kalkylen för ett vindkraftverk. En produktion av 25-35 % av märkeffekten är lite optimistiskt. I Danmark låg man för några år sedan på 23 %. Såg en annons i Dagens Industri för ett par år sedan där en vindkraftpark i Norrland var till salu. Där gick det att räkna ut att produktionen var 13 % av installerad effekt.
För 70 miljarder får man ca 14 000 normalstora vindkraftverk med en istallerad effekt på ca 8600 MW. Produktionen brukar man beräkna till 25-35% av maximal effekt.