0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är om man inte borde ha något annat direkt kylmedium än vatten. Nu blev ju vattnet en bidragande orsak till explosionen i reaktorn. Med ett annat medium som inte kan sönderdelas i farliga gaser (vatten bel till syrgas och vätgas) och som har en högre kokpunkt så skulle nog marginalerna bli större.Såg att en ide för framtidens reaktorer är att använda smält metall som t.ex bly
Chernobyl hade ingen inkapsling, ingen säkerhet som moderna reaktorer. Det behövdes ju inte under kommunismen...
Soviet scientists reported that the Chernobyl Unit 4 reactor contained about 180–190 metric tons of uranium dioxide fuel and fission products. Estimates of the amount of this material that escaped range from 5 to 30 percent, but some liquidators, who have actually been inside the sarcophagus and the reactor shell itself — e.g. Mr. Usatenko and Dr. Karpan — state that not more than 5–10% of the fuel remains inside; indeed, photographs of the reactor shell show that it is completely empty
För 70 miljarder får man ca 14 000 normalstora vindkraftverk med en istallerad effekt på ca 8600 MW. Produktionen brukar man beräkna till 25-35% av maximal effekt.
Och jag tror att alla som vill lägga ner kärnkraft inte har tänkt till ordentligt, gjort sin läxa eller har aktier i oljebolag. Fast om jag ska hålla mig till sanningen så:Jag tror fosila bränslen är farligare än kärnkraft för mina barn. jag tror vi behöver billig energi samtidigt som vi kommer bort från fosila bränslen. jag tror att vi inom 20-30 år även har kommit bort även från kärnkraft