0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Du hittar på "Fakta" allt eftersom.Prypjat heter staden och där bodde kvar fram tills 2003 300 personer. 2008 var invånarantalet uppe i 2000 personer bland annat på grund av ökad turism.ReaktCitat från: utopiazz skrivet 16 november 2011, 16:51:56Vi är i och för sig inte ensamma om detta. De gånger som du blir överbevisad i fakta bryr du dig inte om att besvara. or 3 var den sista reaktorn som stängdes, detta skedde år 2000.Så människor har bott och vistats i området ända sedan olyckan.
Vi är i och för sig inte ensamma om detta. De gånger som du blir överbevisad i fakta bryr du dig inte om att besvara.
Eftersom jag inte följt tråden på rätt länge undrar jag om du fortfarande har samma tillförlitliga källor som frekvent användes i början, kvällspressens löpsedlar och förstasides "rapporter".
De fakta som du och andra kärnkraftspositiva presenterar gång på gång när det gäller kärnkraft skiljer sig i stort sett alltid kraftigt från de fakta som jag har tillgång till, vad det nu kan bero på..
Först påstod du att du visste mer än oss andra om svenska elnätet utan att veta anledningen till elnätsområdena.Nu är hela världens samtliga universitet, all litteratur och forskning om kärnfysik och halveringstider helt ute och cyklar.Fantastiskt!
den enorma risken med kärnkraftverk är extremt överdriven.
OmDet var ju så tex. tyskarna gjorde i somras i demokratisk ordning och kom fram till att man skulle avveckla alla kärnkraftsverk
De importerar från alla länder runt omkring dem, och kärnkraftsel från frankrike och sverige är en del av elproduktionen.Skulle inte förvåna mig om frankrike och andra länder runt omkring tyskland nu planerar att bygga fler kärnkraftverk.Kontraproduktivt beslut, nu lämnar man sitt öde åt fransmän och fd öststatsländers kärnkraftverkspersonal och höjer dessutom elpriserna i den norra delen av euområdet som kommer att slå hårt mot industrin och europas ekonomi som redan är minst sagt kraftigt ansträngd.Hade varit betydligt lättare att ge vattenfall näringsförbud i tyskland, något man även skulle behöva göra i sverige.Lämna över verksamheten till de som vet hur den skall bedrivas.
Problemet med tyskland är att man ersätter nu kärnkraft med fossila koldioxidutsläpp.Växthuseffekten är det största reella hotet mot oss alla och tiden är mycket kort.Dessutom fattar man sådana beslut fast att det har en stark negativ påverkan på sina grannar.Historiskt sett så är väl tyskarna bäst i klassen på sådana beslut.Å andra sidan så är svenska staten ansvarig för detta beslut eftersom de lät vattenfall bedriva verksamhet i tyskland som givetvis blev ett totalt fiasko som alltid med vattenfall.Och med de fiaskon som uppstått i tyskland gång på gång så var nog beslutet inte långt borta, för tålamodet var definitivt slut.Har man en säkerhetskultur och inte byggt reaktorerna i vulkanisk aktiv miljö så har kärnkraften extremt låg olyksfallsstatistik.