0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
drjukeboxSom jag sagt många gånger förr så har jag en annan syn på detta.Ser man på det hela i stora drag så är det ingen katastrof att det dör folk av jordbävningar och tsunamis, eller krig.Katastrofer är sånt som försämrar livsbetingelserna på planeter under överskådlig tid, vilket kärnkraftsolyckor gör, inte jordbävningar eller tsunamis.Ett kärnvapenkrig skulle också det vara förödande på ett helt annat sätt än ett "konventionellt" krig, av samma anledning.V70tdi Av samma anledning är det ingen stor katastrof om terrorister spränger dammar, det drabbar bara lokalt, under kort tid, och resluterar i död och förödelse, men det försämrar inte möjligheterna att leva vidare på platsen.
Rimligen borde den här olyckan, hur den uppstod, hur den hanteras och vilka konsekvenser den får (eller inte får!) på miljön och folkhälsan i högsta grad påverka din, min och alla andras inställning till kärnkraft, till risker och till energiförsörjning.Vad du skriver är att din inställning redan är klar; att den aldrig kan ändras oavsett vad som händer; och att du redan har sagt allt som du kan ha att säga.Detta, min vän, är strutsens inställning och tjurens attityd. Oavsett detta tror jag att Fukushima kommer att innebära ett språng i teknikutvecklingen.Nog är det värt att följa upp.
Finns det nagot som pekar pa att de kan stoppa spridningen av nedfall? Att temperaturerna i reaktorerna stabiliserats ar val ingen garanti for att de har full kontroll pa fortsattningen?
Exakt, avveckla när och om vi har nått bättre alternativ. Tills dess utnyttja och gör det vi har så bra som möjligt och försök hitta "nya" lösningar på "problemen". Och aldrig nått så idiotiskt som det "forskningförbud" man införde.